Skräpmaten, hälsans värsta fiende

Sitter och tittar på dokumentären Supersize Me som handlar om hur reportern Morgan Spurlock lever enbart på Mc Donalds mat i en månad. Vitsen är att bevisa hur onyttigt det är, medan Mc Donalds själva menar att den ”mat” de serverar är fullvärdig kost som inte skadar hälsan.

Programmet är superspännande – och äckligt. Till exempel visade de ett inslag från en skola i USA under elevernas lunch och vad de åt. Lunchbrickorna kunde bestå av chips, choklad och läsk eller sportdryck och pommes frites. HJÄÄÄÄLP DET ÄR INTE MAT!!!! Stackars barn. Visst, jag tror det fanns alternativ, det var så skolan ursäktade sin näringsfattiga lunchmeny; att det fanns andra val att göra och att de hoppades att barnen var kloka nog att välja själva den mat som var bäst för dem. Jamen kom igen!

En av de läskigaste sakerna är att experter uttalar sig om hur man kan bli beroende av maten på grund av vad den består av. Exempel på de beroendeframkallande ingredienserna är ost (tydligen innehåller det en opiat..om det gäller all ost eller bara MC Donalds hängde jag inte med på), läsk (socker), kaffe/cola (koffein). Dessutom kommer kolhydraterna från näringsfattiga källor som det vita hamburgerbrödet, feta pommes frites etc. Inte något kroppen har nytta av direkt.

Jag påstår inte att jag aldrig äter på MC Donalds. Ibland befinner man sig ju i ”hunger- eller tidskris”, men jag mår aldrig bra vare sig före eller efter. Får faktiskt ångest varje gång. Jag vet ju vad jag stoppar i mig, eller rättare sagt vad jag INTE får i mig genom att mätta mig med sådan skräpmat.

Nu är det tack och lov väldigt sällan jag besöker det röd-gula-imperiet. Jag är noga med vad jag äter, särskilt nu när jag är gravid. Det visade inte minst de obligatoriska hälsotester jag fick ta idag hos barnmorskan. Alla värden var normala, ja till och med perfekta :-). Puh, kändes väldigt bra. Vill ju vara en riktig toppenfabrik till vår lilla bebis! 🙂

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier