Havsnära powerwalk och vikten av disciplin

Dag två. Idag hade jag ingen behandling men märkte desto mer av effekterna av gårdagens; hade yrsel till frukost och var fortsatt yr och konstig till och från under dagen. Jag är ganska säker på varför; jag slarvade med att dricka vatten igår.

Ibland förvånas jag nästan själv av mina misstag på basic-spa-nivå, samtidigt kan jag le åt mig själv och tänka ”vad bra att jag gör misstagen åt er” – någon nytta ska ni ju ha av att läsa bloggen ;-).
Detta med att inte raka benen till exempel före ett spabesök tycker jag att jag nämner titt som tätt och ändå gör jag det – titt som tätt – själv. Samma sak med att det är viktigt att dricka mycket vatten efter en behandling, vilket i och för sig går lättare på hemmaplan där man bara sätter glaset under kranen, än här där man är beroende av ”köpvatten”.

Nu har vi bunkrat, idag var vi och köpte en 5-liters dunk och så fort jag hade bälgat i mig rejäla mängder mådde jag bättre. Egentligen säger det sig ju självt; om man tar en dränerande behandling (alltså en som ska rensa ut överflödig vätska ur kroppen) så måste ju kroppen ha material att skölja rent med. Ingen påfyllning utan bara uttömning så blir man såklart snurrig.

Svettig powerwalk längs havet; 170 kcal? Sandiga aktiviteter i lekparken; 150 kcal?

I övrigt har jag varit på benen och motionerat i timtals idag; vi har gått till och runt i både Puerto Rico och Amadores, längs stränderna och strandpromenaden och det i rejäl värme. Vi fick höra att de inte hade haft en så varm januari månad på…jag tror det var 15 år eller något sådant! Sant eller inte, det var underbart skönt och varmt idag.

Gloria Palace Amadores har ett perfekt läge. Lugnt och skönt ovanför havet och klipporna precis mellan Puerto Rico och Amadores, men med en smart panoramahiss som tar en rakt ner till strandpromenaden som man kan följa åt både hållen och på så sätt slippa trafiken och bara få fin utsikt. Det är tjusigt och klassigt och framförallt så har det ett bra utbud. Vilket leder oss in på nästa utmaning när man är på hälsovecka…

Det här med maten. Det är rätt svårt att vara sin egen PT och inspiratör när man inte följer ett färdigt upplägg. Det kräver motivation, karaktär och disciplin. De goda valen finns ju där hela tiden men det gäller att motstå frestelserna och inte göra de dåliga valen. Exempel:

*Till frukost skippade jag allt bröd, sötsaker (som det finns gott av på ett sådant här stort och fint hotell med brett utbud) och junk och åt frukt, ägg och en naturell yoghurt med ett par katrinplommon. Jag saknade lax eller något sådant lite fräschare alternativ men det fanns inte.

*Till lunch beställde jag in grillad svärdfisk med sallad på den strandrestaurang längs Playa de Amadores som vi slog oss ner på – och fick även in rikligt med pommes frites, som jag förstås inte åt.

*Till middag åt jag lite soppa, en kalvragu med en härlig grönsaks ratatouille på aubergine, squash mm, unnade mig lite ost till dessert men kikade bara på alla praliner, tårtor, glasslådor och glaserade munkar och la istället en ensam clementin på fatet (DET ni! 😉 Stort gjort av någon som älskar sötsaker och choklad…!).

Ett par ord också om bufféers dåliga rykte. Visst; maten kanske inte alltid håller gourmetklass men det gör den inte på alla à la carte retauranger heller. Jag tycker bufféer kan funka utmärkt, OM man om sagt rustar sig med den där nödvändiga dosen disciplin och är lite smart.

Att äta ”lite av allt” som många ofta gör i en hel vecka är helt förkastligt för såväl figur som gom. Det kommer att kännas trist fort och som om man ätit samma sak varje dag plus att man äter mer än man egentligen borde och därmed går upp i vikt. Så, ett par råd:

– Ta inte om.
– Välj ett tema per kväll; det vill säga fisk, kyckling, en köttbit och så vidare.
– Unna dig eventuellt något extra om du känner att du måste men inte ALLT. Du kan inte både stuffa dig med kolhydratrika tillbehör, bröd till varmrätten, en drös kex OCH ostar plus pröva alla efterrätter. Ta NÅGOT som stillar sötsuget om du måste; som här – jag väljer ett par dadlar efter maten, de är i alla fall naturliga, om jag känner sötsug. Och igår åt jag kyckling och sallad och ikväll blev det kalv.

Imorgon hoppas jag ha motivation att få mig till ett träningspass, och på eftermiddagen är det dags för nästa spabehandling!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Meny
Spabanken på sociala medier