Säkert är ni fler som kan skriva under på hur svårt det är att hålla goda intentioner vid liv vid hög arbetsbelastning. Den där dieten eller nya matvanan är plötsligt som bortblåst ur tankarna, och att hinna till gymmet rasar farligt långt ner på ”att göra-listan”.

I helgen tog jag mig faktiskt i kragen och gick en härlig långpromenad, och idag var jag till gymmet. Nyttig mat, jovisst har jag ätit det, men lite annat har också slunkit ned :-). Å andra sidan är det inte så farligt, det är helheten som räknas, och brister det ett tag är det bara att ta nya tag.

Som hjälp tänker jag tillbaka på de tre heliga hälsoråden jag fick på Brillance-kryssningen (som jag gjorde på temat hälsa och vikt och som ni kommer att kunna läsa om så småningom i tidningsställen!).

KOSTEN: Till exempel pratade sportinstruktörerna mycket om hur fel det är att gå på diet i betydelsen minskad kalorimängd; ämnesomsättningen går ner och när man börjar äta mer igen går man upp sin gamla vikt och mer därtill.
DETOX: Däremot är det viktigt att få ut gifter ur kroppen, de kan nämligen vara orsaken till att man knyter onödigt mycket vatten till fettcellerna så att extra kilona sitter som berg.
TRÄNING: På det lägger man träning så att förbränningen ökar och cirkulationen kommer igång. Utvecklade muskler kräver dessutom mer energi så att man förbränner mer även i inaktivt läge.

Tror jag ska ta Paulún, Davidsson, Skipper och gänget med mig till sängkanten för att få lite detox-inspiration. Vem vet, kanske klarar jag att avstå dagens enda, men ack så älskade kopp med kaffe till frukosten imorgon :-).

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier