Jag har så mycket jag vill dela med mig av så jag vet inte var jag ska börja! Inget märkvärdigt, men tankar om stort och smått. Som matlusten och hur den ständigt ändras, om härliga produkter, och så mer spatips från resan.

Detta med maten först.
Mat är riktigt kul, något jag börjat förstå mer och mer, och då menar jag inte bara att gå på lyxrestauranger eller att äta flotta flerrätters middagar vilket jag får tillfälle att göra en hel del i jobbet. Nej, jag menar vad maten gör, att vi kan använda den nästan som kraftfull medicin.

Emellanåt tycker jag det är kul att testa olika dieter och kurer, det ska erkännas, så länge det inte blir för späkande (det håller ändå inte i längden och får oftast motsatt effekt när man slutar). Just nu är jag dock mer inne på att se varje tugga som ett litet kraftpaket av näring som far ut i kroppen och gör gott!

Den här smarriga frukosten har i och för sig ingen lax på tallriken, men väl massor av färg och annat nyttigt! Mums!

På kryssningen till exempel såg jag till att äta ett par laxbitar varje dag till min frukostomelett; förutom att jag tycker det är grymt gott med både rökt och gravad lax så visste jag att vips hade jag fått i mig en bra dos omega-3.

(Omega -3 är bra bland annat för blodkärlens elasticitet, hjärnan och cellmembranen plus att det sänker blodfetter och blodtryck. Dessutom ska det vara rena dunderkuren för huden! )

Nu när vi är hemma igen och det blivit dags att återgå till normala vanor (oj vad lätt det är att lägga på sig på resorna, trots att jag försöker vara flitig med mina arla powerwalks och gymbesök) så har jag valt en gyllene medelväg;

*relativt stadiga frukostar med lite mer kolhydrater än under resten av dagen,
*nyttiga luncher, gärna vegetariska, annars med mycket grönsaker och tillägg av protein
*frukt till mellanmål och så en normal portion (utan omtag!) med massor av grönt på kvällen.

Sötsug dämpas med något naturligt sött te som Pukkas Pleasure, Yogis choco eller Chocolate Spice från For O’clock.

Igår till lunch lagade jag till exempel egen spenatsoppa! (Oj så gott, men jag får passa på under lunchen, sambon är inget vidare förtjust i mina soppexperiment :-)). Själv älskar jag soppor och denna blev inte bara väldigt god utan också härligt tilltalande med sin gröna färg. Spenat innehåller också a-vitamin, e-vitamin och flera viktiga antioxidanter (inte så mycket järn som ryktet säger dock).

Med denna enkla kosthållning, wii och powerwalks har jag redan tappat 1,2 kilo…på bara två dagar, vilket ju får anses bra med mitt annars stilla sittande jobb vid datorn. Framförallt är det skönt att känna sig fräsch och veta att jag bara matar kroppen med nyttigheter som den har användning för, inte sådant den behöver kämpa för att göra sig av med.

Återkommer om produkter och spatips!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier