Jag fick kritik av signaturen Brea på mitt förra inlägg. Med risk för att hon kommer att tycka att jag flummar igen så kommer dagens inlägg också handla om energier :-). Eller vi kan kalla det atmosfärer.

Den soliga vårdagen lockade ut mig på stan idag. Jag promenerade med barnvagnen och gick till ett nyöppnat café här i Vasastan där jag fått veta att jag ska få ett flott VIP-kort med möjligheten att dricka gratis kaffe eller te varje dag hela året! Inte så dumt, men väl framme på det tomma caféet visste inte tjejen som jobbade där något om det. Det var ju inte så farligt, däremot hennes attityd… Som sagt; caféet var tomt, ändå utstrålade hon att jag störde med mina frågor. Hon både såg sur ut och var noll serviceminded. Detta var dessutom andra gången, förra gången jag var där var det samma sak; man skämdes nästan att man kom med barnvagnen. Jag och väninnan (också mamma med barnvagn) kände oss som ohyra. Det var ”okej att vi kom med barnvagnar bara för att det var nyöppnat och de inte hade några andra gäster just då”.

I alla fall. Jag vände henne ryggen och drog vidare, osäker på om jag ens kommer att gå tillbaka trots det där VIP-kortet. Några ärenden senare var jag tillbaka på min gata; Rörstrandsgatan (för övrigt en av stans mysigaste :-)). Jag spanar efter ett ställe att köpa med mig något som jag kan äta i solen på en parkbänk och upptäcker plötsligt att hälsostället Blueberry öppnat på gatan! Jag blir jätteglad och går in.

Ett par minuter senare när jag kommer ut igen kan jag konstatera att jag betalat mycket, kanske tre gånger mer än vad jag hade tänkt för min lilla parkbänkslunch bestående av en otroligt liten dubbelmacka och en (som tur var) betydligt större smoothie. Ändå var jag glad och helt nöjd! Anledningen var att jag blivit trevligt bemött från det jag kom in till att jag gick ut.

Jag fick hjälp med dörren eftersom jag kom med barnvagn, jag fick provsmaka en blåbärssmoothie som var så god så att jag köpte den, och framförallt: i alla de anställdas ögon så lös både energin och glädjen. Sådant som kommer av att man gillar vad man gör och framförallt tror på vad man gör. (Säkert äter de själva också av den goda hälsomaten de serverar). Jag kommer definitivt gå tillbaka och hoppas att de även då lägger ner en liten chokladbit med den schyssta texten ”health is an attitude”.

Ni i spabranschen kanske undrar varför jag drar allt om denna lilla vardagsepisod på min spablogg? Jo, för att det går att översätta detta likaväl på spabranschen. Service är allt, man måste inte ens vara billig(ast). Med attityd och service (eller brist på) kan man få kunden att känna allt från missnöje till ren och skär lycka!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier