Jag har slutat famla i mörker

Heidi Rovén, Foto: Ivan Stepanovic.

När jag startade den här bloggen (till början var det ”bara” en blogg, nu har jag ju även ett nyhetsflöde) var hela tanken att ha det som en plats där jag fick släppa ut tankar om stort och smått i spabranschen som inte passade in i någon artikel. För det är det som alltid varit min huvudsyssla; att skriva tidningsartiklar.

Så är det väl till viss del än idag, även om jag försöker tänka mer på vad läsaren kan få ut av det hela också. Men att dela med sig av tankar och erfarenheter är ju ett sätt att tipsa och delge sin bild av hur något känns/upplevs/fungerar…något som kan vägleda läsaren hur den kan spendera sina slantar och tid på bästa sätt.

Att dela en känsla – känslan av att ha hittat hem

Med det sagt hade jag faktiskt inget världsomvälvande att berätta idag 🙂 mer än det som blivit viktig fakta för mig (efter många, många års testande av olika hudvårdsmärken); det enda hudvårdsmärke som får min hud att må riktigt bra och komma i balans på ett sådant sätt att jag ”inte tänker på den alls” om ni förstår vad jag menar (mer än att jag möjligtvis blir nöjd när jag ser mig i spegeln) är Nimue!

Jag har sagt det förut men det måste sägas igen för jag återkommer själv till den här sanningen gång på gång. Jag testar något annat, min hud kommer i obalans, jag plockar åter fram Nimue-kitet och snart är allt bra igen…mina hudproblem är spårlöst borta.

I mitt jobb ingår att testa olika hudvårdsprodukter och märken men så fort jag går över till något annat för ansiktet så mår huden sämre. Den blir lite torrare/fetare, fnasigare/blankare…ja den kan bli både bucklig och knottrig också. Inte med Nimue. Då återställs och lugnas hela mitt hudtillstånd och jag kan liksom bara pusta ut och ägna energin åt annat.

Hudhälsa är frihet

För dig som inte har eller har haft hudproblem kanske det är svårt att förstå, men för mig som redan i tonåren började gå till en hudteraput för att få bukt med blålila underliggande bölder (som förstås inte blev bättre av att man klämde på dem…) är det rena himmelriket!

Missförstå mig heller inte när jag skrev att jag blir nöjd när jag ser mig i spegeln. Någon risk för fåfänga av det slaget finns det inte här (är det inte hemskt att de flesta av oss bara ser våra fel och brister när vi tittar oss i spegeln), utan vad jag menar är att jag blir nöjd över att se frånvaron av hudproblem – så som jag varit van vid att uppleva dem.

Jag har inte pepprat ut recensioner av varje enskild produkt som jag testat från Nimue men funderat på om jag borde det. Anledningen är att de fungerar bäst ihop! Att bara berätta om en conditioner för huden skulle bli helt lösryckt ur sitt sammanhang då den ska användas med sina ”kompisar” Cleansing gel, gärna ett serum och en lämplig dagkräm…från samma märke såklart.

Day & Night fader från Nimue

Nåja, jag kanske gör det ändå längre fram, men just nu kan jag bara konstatera att jag är väldigt buddy med Day Fader och Night Fader som känns perfekta följeslagare att sätta in såhär på hösten.

produkter från Nimue kan hjälpa vid hudproblem
Day fader och Night Fader från Nimue.

Båda dessa krämer är för hyperpigmenterad hud, alltså hud som fått ojämn hudton och kan ha mörkare fläckar av sol och ålder. En av alla aktiva ingredienser är C-vitamin-ester. Jag kan inte avgöra hur mycket dessa fläckar bleks men jag tycker det känns bra att jag gör vad jag kan mot ”problemet” och samtidigt får en hud i balans: båda dessa krämer känns perfekt avvägda när det gäller återfuktning. Det blir varken för mycket eller för lite. Och huden blir slät, lugn, strålar och mår bra!

I dessa bloggtider känner jag mig också nödgad att påpeka att inlägget inte är sponsrat, jag delar gärna med mig av mina erfarenheter av Nimue ändå. För kan det hjälpa någon som liksom jag famlat i mörker, från kosmetiska märken till cosmeceuticals och allt däremellan i åratals, så är det värt det. Det är en underbar känsla att inse att man hudvårdsmässigt har hittat hem.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier