För inte så länge sedan blev jag tillfrågad om vad spakunden vill ha. Det var inte första gången, men varje gång är jag lite motsträvig till att svara. Och inte bara för att jag ju inte kan vara något allvetande orakel :-). Nej, den verkliga anledningen är att jag tycker frågan är lite bakvänt ställd.
Inte väntar stjärnkockarna världen över på att kunden ska fråga efter en rätt de ännu inte har på menyn men som kommer att bli nästa stora succé? Och inte förväntar sig heller samma kockar att de ska kunna fortsätta vara framgångsrika genom att bara servera samma rätter år efter år? En författare, teaterregissör eller filmskapare sätter sig inte heller ner och frågar sig vad läsaren/publiken vill ha utan skapar helt enkelt det som han/hon har inom sig och som pockar på att få komma ut.
Vad jag försöker säga är att jag inte tror på att utveckling eller framgång bygger på att titta på det som ÄR utan att blicka framåt och se vad som BLIR, i framtiden. Dessutom tror jag kunder som konsumerar olika slags upplevelser, oavsett om de är ätbara eller badbara, gillar att bli överraskade. De kanske kommer älska det som de aldrig själva hade kommit på att ens beställa/önska på spamenyn…