Rätt personal: en nyckel till framgång

Läste just i SvD en notis om en kvinna som sökt hjälp i två dagar hos Nyköpings Lasarett för sin sjuke make. Han dog innan hjälpen kom. Tydligen lär en sköterska ha svarat kvinnan på telefon att ”Du ska inte tro att du får en ambulans bara för att du vill det.”

Sådana här historier är förstås fruktansvärda och extrema exempel på hur det kan gå när fel person är på fel position. Om man inte vill hjälpa och rädda människor i nöd är en akutmottagning en väldigt dålig plats att jobba på…

Från denna inledning vill jag dra en – om än mindre extrem – parallell till spabranschen, och uppmana branschen: lär er läsa er personal. Anställ människor som vill hjälpa andra, och som mår bra av det. Men glöm inte heller att belöna, berömma och ta hand även om dem!

Jag har både sett, hört och upplevt hur det kan bli när fel personer arbetar i spabranschen men antingen gjort det för länge, eller hamnat i en privat situation som gjort att de inte längre passar för det. Det finns terapeuter som egentligen inte tycker om människor, utan ironiserar och irriterar sig över dem (och hur de beter sig, luktar, gör, säger, frågar och så vidare) – och behandlar dem därefter (skrubbar lite för hårt, masserar lite plågsamt…jo, jag vet, det låter helt galat men jag har själv hört terapeuter erkänna just detta utan att själva inse hur fel det är…).

Många som själv mår dåligt tror också att spa – som står för harmoni, avkoppling och balans – vore rätt miljö för dem att jobba i, så att de själva ska må bättre. Inget kunde vara mer fel. Visst ska man låta alla få en chans, men det är inte att hjälpa – vare sig den anställde eller kunderna – att låta en tidigare utbränd, traumatiserad eller stressad person ta ansvar för andras välmående. Att arbeta inom spa är en stor uppgift. Det kan verka lyxigt och lätt utåt, men kan nog vara väldigt krävande och stressigt det också, som så många andra jobb.

En stor eloge till er som ändå söker dessa jobb, utför dem väl och bidrar till andras välmående! Ni är värda en stor klapp på axeln, ja mer än så. En stor eloge även till er som lyckas hitta och anställa dessa änglar, och ett gott råd: se till att ta tillvara på denna fantastiska kraft ni har. Få dem att må så bra att de stannar och ger ert företag framgång – de är nyckeln! Och så även ett råd till er som dras till branschen men kanske bär på tråkigt bagage: ta hand om er själva först. Red ut känslor och händelser, sök själv hjälp innan ni ger er ut och avser att hjälpa andra. Det är ni värda.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier