Produkter som vill nalla poäng av spavärlden, och sådana som borde

Har ni tänkt på hur många annonser för olika produkter som är ute och tassar i spavärldens marker? Två exempel är den för brödet Fröig från Polarkraft som visar en ung kvinna i lotusställning som mediterar, en annan med liknande bild fanns på det smaksatta vattnet Loka Balans.

Då kan man ju tycka att det skulle vara lätt för skönhetsvärlden, att de liksom redan skulle ha hälften vunnet. Men inte. Har ni sett tv-reklamen för Apolivas produkter? Inget ont om själva produkterna, men reklamen är fruktansvärd vilket jag inte verkar vara den enda som tycker. Förutom en mängd bloggare har både Expressen, GP och Metro skrivit om det.

Jag blir mörkrädd varje gång. Reklamfilmen känns bara skrämmande med den där sorgsna folkvisan (som ska påminna om vårt nordiska vemod och taskiga väder antar jag) och den där läskiga modellen som ser sjukligt blek ut, har ett otäckt leende på läpparna och mest liknar ett lik nyss uppstiget från sin tidigare dränkta tillvaro i en mörk tjärn…

Jag fattar vad Johan Renck (aka Stakka Bo, som är skaparen bakom filmen) är ute efter, men nä, det funkar inte. För att locka till köp tycker jag att en reklam för en vårdande ansikts- eller kroppsprodukt måste andas positivism, hälsa och friskhet. Jag varken kan eller vill inte identifiera mig med en blek skräckmodell som sjunger deprimerande folkvisor.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier