Birka Cruises har en tid varit på jakt efter ett nytt spamärke. De har till och med låtit kunderna få tycka till med en enkät som man kunnat fylla i ombord. Nu är det klart vilket hudvårdsmärke det blir som från och med den 1 november 2013 kommer att finnas till försäljning i deras Panorama Spa samt användas i behandlingarna; Dermalogica.

– Våra kunder prioriterar sin hudvård och 69 procent av dem önskar rådgivning i samband med köp av produkter. Dermalogica erbjuder professionell utbildning för våra terapeuter och de resultatinriktade produkterna utan artificiella doft- och färgämnen håller hög kvalité. Att arbeta med varumärket i våra behandlingar och tillhandahålla ett bra sortiment ombord är både ett långsiktigt och väl genomtänkt val, säger Satu Andersson, VD för Birka Cruises.

Dermalogica grundades i Los Angeles 1986 av Jane och Raymond Wurwand. Hudvårdsserien innehåller inga komedogena ingredienser, det vill säga sådana som täpper till huden och framkallar pormaskar. Produkterna är fria från mineraloljor, lanolin, artificiella färg- och parfymämnen och uttorkande alkohol.

När man får en ansiktsbehandling hos en Dermalogica-terapeut, får man som kund en noggrann kartläggning av ansiktet. Detta kallar Dermalogica för facemapping. Det är väldigt spännande och bygger på en kombination av det senaste inom traditionell hudanalys och de välbeprövade teknikerna inom kinesisk diagnostik. Utifrån vilka resultat terapeuten utläser av ditt ansiktes olika områden, kan sedan korrekta råd ges om vilka produkter huden behöver.

Eftersom Birka själva trycker på att de vill bjuda sina kunder på en kryssningsupplevelse som innebär njutning, avkoppling och glädje, är jag liiiite förvånad över valet. Jag tror nämligen inte att man som kund ombord på en dygnskryss är mottaglig för alltför avancerade hudvårdsråd. Jag tror istället att man är ute efter precis det som Birka säger sig vilja sälja; njutning och avkoppling som talar till alla sinnen.

Jag har provat märket och några behandlingar men det var ganska länge sedan. Vad jag minns är de dock inte särskilt utmärkande inom dofter. Märket känns snarare lite medicinskt/åt cosmeceutical-hållet. Vad jag istället hade sett framför mig hos Birka var nog ett märke som kanske främst fick kunden att bada i dofter och motta en högst sinnlig upplevelse i första hand och som gick väl hand i hand med de övriga upplevelserna ombord.

Hur som helst så tror jag förstås deras VD när de säger att beslutet är välgrundat och Spabanken önskar dem stort lycka till med sitt nya märke till havs. Och det roliga är ju att en ny värld öppnar sig; nästa gång jag kryssar med Birka måste jag förstås prova en behandling!