Spabråket: vad är seriös spabedömning?

Idag har jag blivit orättvist utskälld av ett stort svenskt spahotell. Jag är inte alls van vid den här sortens attacker, jag är faktiskt chockad. Inte minst att en marknadsmänniska beter sig på det här sättet (ska de inte göra pr för sitt hotell, istället för att skämma ut dem genom ett oproffsigt beteende?).

Eftersom den här personen helt har snurrat in sig i en missuppfattning och verkar för upprörd för att kunna ta emot fakta så vill jag ta chansen att här rentvå mig från alla slags beskyllningar att jag skulle arbeta oseriöst. Jag tar väldigt seriöst på mitt arbete, det vet alla som känner mig.

Jag tänker låta er alla läsa vad den här personen skrev, men utan att lämna ut några namn. Det började med att jag fick följande mail imorse, alltså från en marknadsperson på ett stort svenskt spahotell:

”God morgon Heidi!

XXXX här på XXXXXXXXX! Sitter just med Amelia Kropp & Skönhet i min hand och konstaterar att vi inte är ett av Sveriges 10 bästa spaanläggningar???

Är det helt ärligt och uppriktigt din åsikt?

Tacksam för svar!”

I den takt jag har sprutat ur mig spaartiklar var jag tvungen att dubbelchecka mina filer, särskilt som detta var något jag lämnade i somras (så är ju pressläggningsvärlden, man lämnar flera månader innan det går i tryck och kommer ut i butik). Det visade sig att jag visst hade skrivit om spahotellet ifråga och haft med dem i mitt urval. Jag svarade som det var, att jag faktiskt hade skrivit om dem – jag till och med bifogade texten om dem med betyg och allt trots att jag ju inte alls behöver redovisa mitt arbete för någon – och att den verkade ha strukits.

Min teori som jag också berättade var att det kan ha haft att göra med spridningen i landet (många tidningar vill att det ska vara någorlunda jämnt fördelat i landet). Knasigt, jag visst, men det är inget som har med mig att göra (tvärtom får jag ofta övertyga/svara på frågor i stil med ”stämmer det verkligen att så många spa ligger på västkusten”).

Eftersom jag för inte så länge sedan bloggat om ett ämne som jag tyckte tangerade till detta bifogade jag den länken och förtydligade – mer som en kommentar till blogginlägget, inte som en kommentar till Amelia-artikeln – att man ibland måste variera sig som skribent och blir tvungen av olika skäl att göra ett urval. Alla kan inte komma med varje gång. Med det menade jag att en tidning kan vilja en familjevinkel en gång, en annan söker de en lista på hälsospa, en tredje kanske man ska hitta dem med bästa skönhetskurerna etc. Jag menade inte att ett toppenspa inte får vara med upprepade gånger.

Jag skrev också, som ett förtydligande till min text om dem att jag var besviken på köket vid mitt senaste besök, det var inte alls den saliga wow-upplevelse jag upplevt gången innan. Kanske inte helt kul att höra, men jag är ärlig – allt jag skriver om spa måste bygga på det – like it or not. Ofta måste jag säga att kritik tas emot väldigt konstruktivt av de flesta som ser det som en möjlighet till förbättring. Dock inte denna gång. Här är det svar jag fick snabbt tillbaka:

”Jag är upprörd!
Du kan inte mena att vi ramlat ur listan utan att du uppmärksammat det? Du måste väl ändå korrläsa dina reportage?
Du kan inte heller mena Heidi att det ska anses som ett seriöst reportage där du menar på att man inte kan vara med alla gånger??? Är det ett randomsystem du arbetar efter??

Vi var med förra året – då får vi stå tillbaka i år?? Nej den ursäkten håller helt enkelt inte.

I år vann vi utmärkelsen Årets Spa samt Årets Sparitual utnämnda av SpaStar International. Vi vann också Årets Spa i Reseguiden.se, där gäster och läsare över hela landet fick rösta.

Du skriver att det är en regional fråga. Du menar alltså att xxxxxxx inte har plats för två spaanläggningar – men det har däremot metropolen Varberg??

Tråkigt att du inte uppskattade maten senast. Vi får dock mycket fin kritik för denna i andra sammanhanng. Har också svårt att se att den var så undermålig att vi ramlade ur Spalistan pga detta??

Nej Heidi – jag är inte nöjd med detta!”

Här är mitt svar:

• Jag är frilansskribent. Jag lämnar en text till en redaktion och det sker per mail. Sedan är mitt arbete klart, de tar över. Det hör till ovanligheterna att man ser texten igen innan den är tryckt, och i detta fall skedde tyvärr en strykning i texten som gjordes av redaktionen på Amelia utan att de konsulterade mig om det. Så JA – jag menar att de försvann ur listan och att jag inte hade möjlighet att upptäcka det, hur skulle jag – jag visste ju inte om att det skedde!!! Det är bara att ringa Amelia-redaktionen för den som vill dubbelkolla…

• Om seriöst reportage: Om spat ifråga passar in i reportaget så kan man visst vara med alla gånger. Men eftersom tidning, stil, tema etc ändras så nej, då kan inte alla spa passa varje gång. Och NEJ jag arbetar INTE efter något ”randomsystem”!!! Jag gör nogranna anteckningar vid varje spabesök som jämförs med fg besök, andra span etc etc etc – i det evinnerliga ibland skulle jag vilja säga. Fråga min sambo som ofta fått vara bollplank när jag stött och blött om ett betyg varit det rätta.

• Att de skulle fått ”stå tillbaka i år för att de var med förra året” – klart det inte stämmer! Det är ingen ursäkt för så har jag inte gjort! Så skulle jag aldrig jobba, och det var ju inte heller fallet, de VAR ju med och utvalda. Det var inte mitt fel att redaktionen strök i min text, och det har jag pratat med ansvarig redaktör om hos dem om idag.

• DÄREMOT: hade det varit seriöst att arbeta såsom denna person föreslår: att bara för att de har fått ett antal priser av ANDRA så ska de åka gräddfil i ALLA reportage??? Ska hela journalistkåren rätta sig efter vad andra tyckt och foga sig i ledet?? Jag kommer ADLRIG gå i någon annans ledband. Jag kommer aldrig skriva något jag inte tycker eller kan stå för. OM men bara OM mina åsikter sammanfaller med utmärkelser och priser så visst, då får de samma betyg av mig, men att detta skulle vara ett rättesnöre som man borde foga sig efter? Glöm det. (ÅTERIGEN: Jag hade ju skrivit om dem så detta är ju en rent hypotetisk fråga)

• De regionala är inte MIN åsikt, det är vissa redaktioner som vill tänka på spridningen i landet. Ett missförstånd. Jag vill inte bli antastad när jag bara försöker bygga broar och förklara.

• Maten slutligen: det här spahotellet föll inte ur pga maten, NEJ. Det har jag aldrig påstått och så var det inte heller. Men precis som jag skrev här ovan: OM det hade varit så – vad är det då för synsätt att det hade varit fel för att de har fått fin kritik i andra sammanhang?!?!?

Jag blir anlitad för mina åsikter, för att jag har bred erfarenhet av spa och för att jag ska testa, tycka till och bedöma (i vissa fall). OM jag då har en enormt bra upplevelse på ett spa som andra skrivit ner, inte skulle jag då ta ifrån dem berömmet! På samma sätt, vad är jag för skribent om jag skriver upp ett kök där jag uppenbart inte njöt av maten alls? Är DET seriöst?

Jag svarar därför på samma sätt: Nej, XXXX, jag är inte heller nöjd! Gör din research innan du tar i från tårna och beskyller andra orättvist för saker som inte har någon grund. Ta det lite lugnt nästa gång och ta reda på fakta först. Och fundera igenom om du verkligen tycker att ditt synsätt på hur man ska bedöma spa verkligen är så bra.

Ska alla inrätta sig i ett led och säga ja och amen till samma sak, oavsett upplevelse? Jamen då kan vi ju sluta åka runt och testa och försöka vara seriösa med vårt jobb och istället bara googla lite på nätet och kopiera vad andra har tyckt. Jag är ganska så säker på att det dagspa/spasalong/spahotell som ansträngt sig och ryckt upp en trött anläggning och skapat en pärla, eller verkligen kämpar för att behålla sin höga nivå inte håller med.

Hur jag ska lyckas slappna av på ert spa någonsin igen vet jag inte. Och så funderar jag på en sak till: om den här personen nu tycker att det är så ofattbart att de inte var med och så självklart att det borde varit det, då borde personen ju förstå att det faktiskt var ett misstag (från redaktionens sida) istället för – som nu – verka tvivla på det. Jag förstår inte men kan inte låta bli att undra vad de tror är anledningen, egentligen

10 thoughts on “Spabråket: vad är seriös spabedömning?

  1. Det är helt ofattbart att en marknadsmänniska gör så sagolikt dålig PR för sitt spa inför en journalist. Marknadsmänniskan är säkert avlönad av en konkurrent.

    1. Hej Erik,
      Tack för din kommentar. Nu tror jag väl i och för sig inte att det förhåller sig så, men man undrar ju.

  2. Påminner mig om den gången jag valde en pr-byrå som leverantör i ett stort case framför en annan, mer meriterad. Blev då uppringd av deras vice vd och blev utskälld efter noter för att jag valt så fel, de var ju BÄST, hade flest priser och nu skulle det nog gå riktigt illa för projektet jag ansvarade för. Och OJ vad sugen jag blev på att ändra mig efter det samtalet… Stå på dig, du har råkat ut för någon som uppenbarligen jobbar på fel ställe. Du däremot är på helt rätt!!

    1. Ja ödmjukhet är en underskattad egenskap men jag ser verkligen upp till de människor som besitter den helt naturligt. De växer i mina ögon, och ofta även deras projekt. Det finns väääääldigt många pr-människor där ute som har fel yrke.
      Jag skulle kunna skriva kilometervis med listor på underliga mail och samtal man fått genom åren. Företag som vill produktplacera, styra vad man ska skriva på förhand, kräva ett visst antal artiklar vid medverkan av event etc.
      Jag har till och med blivit erbjuden pengar för att skriva gott om vissa produkter (mjölk och elektronik) men förstås alltid avböjt.
      Man upphör aldrig att förvånas!

  3. Ja, tyvärr så finns det folk som borde byta jobb. Och då talar jag förstås inte om dig, utan marknadsmänniskan i fråga.
    Jag hoppas det finns någon vd i den organisastionen som tar personen i fråga i örat. Så oproffsigt!

    Du får se det positiva – att vad du tycker och skriver uppenbarligen är viktigt för spahotellen där ute.

    Katarina Travel News

    1. Tack Katarina, och jag har tänkt lite likadant – att jag väl får ta det som en komplimang egentligen att det jag skriver om spa får rejäl respons 🙂

  4. Detta gäller väldigt mycket din integritet som journalist. Jag tycker du har hållit hårt på den och så måste det vara. Det borde en marknadsmänniska förstå utan att du skall behöva förklara det så utförligt som du har gjort. Dåligt av dem, bra av dig!

    1. Tack Sven! Och ja, jag kände mig både irriterad över att jag gick så långt och förklarade mig (och visade texten jag skrivit utan att den varit publicerad) – samtidigt kände jag att det var nödvändigt för att det inte skulle bli ännu mer misstro. Undrar var den kom ifrån, varför den här personen valde att inte tro mig…jag tänker att det måste handla om mer än bara den här artikeln. Fast vad får vi nog aldrig veta.

  5. Läste din blogg igår och funderat en hel del på texten (eftersom jag själv jobbar inom spa)- så ledsamt och tråkigt att läsa.
    Själv tycker jag att vi inom spa branschen har dig och övriga spajournalister att tacka för mycket. Ni hjälper oss att bl.a att hålla kvaliten på topp samt inspirerar oss till att utveckla våra anläggningar framåt.
    Inte att glömma all fin information ni sprider ut til våra gäster och läsare, väcker nyfikenhet, ger tips om vilket spa som pasar bäst utefter behovet//Anna

    1. Tack Anna för din kommentar! Det är precis det som jag ser som min uppgift, min mission och det jag vill: att sprida lust, kunskap och förståelse om spa. Det är inte anläggningarna jag tjänar utan läsarna/besökarna!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier