5 tips på hur du förhöjer din bastustund

Heidi har en skön bastustund.

Jag får ofta höra: ”jag är inte så mycket för att basta, jag klarar inte av hettan”. Hm. Hade ett kylrum varit bättre?

Nu finns i och för sig ”kylrum” eller snögrottor som de snarare kallas på spa. Rum med kalla temperaturer, frost på väggarna, is på golvet. Personligen ser jag dem mer som ett roligt inslag. Jag går in men snabbt ut igen. Jag har då aldrig sett någon stanna där inne länge. Då tycker jag isfontäner eller en kall hinkdusch fungerar bättre för att svalka av sig.

Tillbaka till personen som säger att den inte klarar hetta. Så kan det förstås absolut vara, men vem har sagt att man måste basta HETT? Att basta är ingen tävling! Nog för att jag bastat i 100 grader men inte stannade jag där inne särskilt länge (heller). Då föredrar jag att hålla min bastutemperatur runt 75 grader kanske och kunna njuta längre, känna spänningarna släppa och hur kroppen slappnar av…

Bastuoljor och skyddande turbaner

Jag minns när jag samarbetade med bastuföretaget Tylö, en av deras bastuexperter pratade sig varm om termen ”soft sauna”. Han beskrev det som en mildare form av bastuupplevelse där temperaturen hölls lägre och man istället kunde njuta länge. Luften behöver inte vara så torr heller. Och så finns det ju ångbastu som är en personlig favorit! Där brukar temperaturen ligga runt 40-45 grader.

Ett annat sätt att höja njutningen ytterligare på bastuupplevelsen är att addera ett par droppar aromaolja, ofta så kallad bastuolja, i vattnet du häller på stenarna. Jag har en hel uppsättning, också de från Tylö, med olika sammansättningar och effekter. Harmony är en och Energy är en annan. Det är en superhärlig känsla när luften börjar dofta gott av olika eteriska oljor (för gud förbjude att du skulle använda syntetiska oljor i bastun!!!).

Annat jag brukar passa på att göra är att applicera en hårinpackning på mitt nytvättade hår och sedan svepa in det med en bastumössa. Jag har särskilda frottéhanddukar som är formade efter huvudet och med en knapp så att man kan knäppa ihop dem. Men det går lika bra med en vanlig handduk som man sveper om håret som en turban. Värmen gör att inpackningen tränger in djupt i hårstråna och håret brukar bli otroligt följsamt och lent efter en sådan kur, förutsatt att du använt en bra hårinpackning vill säga.

Dryck, bastuflotte och bok

Sist men inte minst, glöm för allt i världen inte att dricka ordentligt. Sitter du länge och går ut och in med upprepade duschar/tar avrivande kylbehandlingar så är det extra viktigt. Vatten är förstås att föredra som törstsläckare men föredrar du någon annan dryck så låt gå för det också. Bortsett från alkohol. Många förknippar öl och bastu men jag skulle säga; välj då en alkoholfri variant. Värmen kan göra att det snurrar ändå och kroppen har nog att ta hand om med allt vad ett bastubad sätter igång av processer i kroppen.

Härliga vårdagar till trots så ska kylan komma tillbaka nu i slutet av veckan. Då väcks säkert bastulusten hos många igen. Om nu någon bryr sig om vädret. Jag har bastat på sommaren också, som bekant är inte alltid sommaren i Sverige särskilt het. Bland drömmarna finns att få uppleva ett somrigt havs- eller sjödopp från en bastuflotte i solnedgång…men att bada isvak eller badtunna omgiven av snö finns med där också – i alla fall om jag har en varm bastu att kliva upp till! 🙂

Bastuboken

Just nu läser jag en bok om bastu som är väldigt intressant; Bastuboken av Hans Hägglund. Jag har blivit avbruten gång på gång av diverse saker så det har tagit lite tid, men bokrecension kommer inom kort. Så håll utkik om du vill utvidga dina kunskaper om bastubadande, ett måste om man ägnar sig åt spa!

5 tips som förbättrar din bastustund

Här sammanfattar jag mina fem tips på hur du kan förhöja din bastuupplevelse nästa gång du beger dig in i värmen;

  1. Höj inte temperaturen till mer än du klarar av. Att basta är ingen tävling, meningen är att du ska njuta.
  2. Addera några droppar väldoftande bastuolja i det vatten du stänker över de heta stenarna. När doften sprider sig i bastun kommer din kropp svara med ett inre ”ahhhhhh”!
  3. Gå ut då och då för att svalka dig med en dusch. Du kan också gnugga dig med is eller varför inte snö! Eller om du är på spa; ta mod till dig och ryck i snöret till en hinkdusch. Helst då med dig själv under. 😉
  4. Passa på att ge håret en inpackning i bastun. Vira en handduk runt håret som skydd mot den heta luften.
  5. Glöm inte att dricka mycket. När du svettas gör kroppen sig av med vätska, fyll på både medan och efter för att inte bli yr och uttorkad.

Följ Spabanken på instagram för mer inspiration!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Meny
Spabanken på sociala medier