Påfrestande joggningtur

Igår var jag ute och joggade på kvällen. Eller rättare sagt; jag skulle jogga, men fick gå istället. Otränad? Möjligt, men det var inte för att jag var slö eller inte orkade som tempot drogs ner. Nej, jag har en skum åkomma som ingen verkar veta vad den beror på.

Såhär vill jag kunna springa, utan att det kliar och bränner!

Om jag inte joggat på länge så börjar det klia frenetiskt på mage, rygg och lår. Det kliar och bränner så intensivt att det känns som om jag skulle ha rullat mig i brännässlor. Det är hemskt! Olidligt, och riktigt irriterande. Så fast viljan finns till ett härligt joggingpass får jag ge mig – jag står inte ut med den där obehagliga, brännande, kliande känslan.

Det verkar komma igång när jag blir varm, saktar jag ner så lägger det sig. Det har aldrig hänt på aerobics, spinning, löpning på band inomhus, step up eller liknande. Bara utomhus. Jag har provat att byta kläder, ha löst sittande eller åtsittande, byta body lotion eller vara helt utan, nyduschad osv. Inget av det verkar spela roll. Däremot så går det över efter ett par gånger om jag varit ute säg på tre joggingförsök i följd. Sen kan jag jogga utan problem!

Är det någon som vet vad det här beror på? Det skulle vara jättespännande att veta, för varken de personliga tränare, sjukgymnaster, medmotionärer, spaterapeuter eller andra hälsokunniga som jag frågat hittills har haft något svar.

4 thoughts on “Påfrestande joggningtur

  1. OH! vi är fler! det där har hänt mig i flera år och händer så fort jag ska ut å jogga/promenera men precis som du påpekar aldrig inomhus. jag ÄLSKAR att springa ute men det blir ju inte av så ofta eftersom man bara vill lägga sig på en spikmatta och riva upp hela kroppen. har du fått något svar på frågan än?

  2. Hej Elsa,
    Tack för din kommentar! Men tyvärr, än har inte gåtan funnit sin lösning…en spaterapeut sa däremot till mig en gång (eftersom samma klåda uppstår om jag badar i en jacuzzi eller tar ett terapeutiskt spabad med hårda jetstrålar) att det kunde vara huden som var torr och inte hade så lätt att ”expandera” när den svällde i kontakt med vatten (eller svett då när jag motionerar), och att detta skulle göra att det sved och kliade. Fundera på om samma sak gäller för dig. Men vad vi ska göra åt det…vem vet. Smörja oss med litervis av kroppskräm och oljor kanske? 🙂
    Lycka till!
    Hälsningar Heidi

  3. Detta händer mig också, men bara vid löpning (även på löpband inomhus), inga andra aktiviteter. Superirriterande att man inte ska kunna springa tills man blir trött.

    Klådan beror helt enkelt på ökad blodcirkulation i huden, och ska kunna tränas bort, men det är ju ingen rolig tröskel att ta sig över, tyvärr. Jag kör intervaller för att hålla klådan stången, men man utvecklas ju inte särskilt snabbt på det sättet.

    Se länken nedan:
    http://www.fitness-magazine.com/december03/fragorsvarc.html

    1. Hej och tack Lisa för din kommentar!
      Vi är onekligen fler med detta problem tycks det som. Länken du bifogade verkar dessutom ge svar på frågan. Intressant! Bara att träna på alltså… 🙂
      /Heidi

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier