Och årets fejkade award går till…

Jag trodde mitt inlägg ”Ett scoop inom spa…” skulle slå ner som en bomb i spapoolen. Spekulationen om att branschpriser är köpta, men som ”alla” använder i sin marknadsföring, är det så Spa-Sverige drivs framåt? Om det stämmer är det otroligt sorgligt.

Vad är sanning?

Ännu ett mail som trillade in efter mitt förra inlägg var ett från en spachef som biktade sig och skrev att hon hör till en av dem som åkt ända till Thailand och tagit emot ett sådant här pris för bästa hotell. Hon skriver ”jag tillhör en av dem som tagit emot pris i Thailand en gång för bästa hotell, och ja, det är köpt. Varenda liten uns av priset kostar pengar. Det har INGET att göra med gästernas tycke och smak.”

Som det ser ut nu så stämmer det alltså, priset är en ren lögn. Priset borde heta ”bästa hotell på att betala sig till en utmärkelse” ungefär. Och vet ni vad jag tänker? Är moralen inte högre vad ljuger man då mer om? Att köttet på menyn är ekologiskt? Hur ofta man renar poolen? Sin hållbarhetspolicy? Sin-ja, vad vet jag! Tycker ni jag hårdrar det? Nä, varför? Hur ska man veta?

Moral och ärlighet

Jag blir riktigt bekymrad. På något sätt – vilket jag inser nu varit helt grundlöst och uppenbarligen även helt fel – trodde jag att den som säljer spa, hälsa, välmående, omtanke om gästen etc också stod för värden som moral och ärlighet.

Om det finns fler där ute som vill berätta hur det ligger till egentligen är ni välkomna att höra av er. Vem har rätt och vem har fel; är dessa ”bästa lyxhotell …”, ”Bästa spahotell…”, Bästa lyxiga spahotell…” och allt vad de heter från World Travel Awards bara fejk och ett rent marknadsföringsjippo som man köper sig till? Så länge vi inte har en röst som intygar det motsatta ser det ju inte bättre ut.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier