Ett scoop inom spa – och sinnliga samarbeten

Jag, alltid på gång med något….

Några funderingar så här på förmiddagen, jag kan ha ramlat över ett scoop…! Här kommer i vilket fall olika infallsvinklar relaterade på ett eller annat sätt till Hotel Tylösand… (som nej, inte sponsrar mig trots alla inlägg. Det får man gärna göra men om jag ”går i någons ledband” kommer det vara tydligt utskrivet och uppmärkt).

Om att ”höra smaker”

I alla fall, dels fick jag lustigt nog ett mail häromdagen om att Finnair ska förstärka smakintrycken från sina menyer med musik från Roxette. Ja jag skriver ”lustigt” med tanke på hur mycket jag refererat till musik och Per Gessle den senaste tiden!

För att skapa den optimala matupplevelsen ombord har Finnair tagit hjälp av både Per Gessle och Tommy Myllymäki. Resultatet är ett perfekt ljudlandskap till flygbolagets nya business class-meny.

Foto: Juha Mustonen.

Hear the Taste kallas konceptet och Myllymäkis meny har varit utgångspunkten när Per Gessle valt ut de matchande tonerna som är baserade på Roxettes hit-låt The Look. (Per Gessle är ju delägare i Hotel Tylösand för den som inte hänger med på kopplingen…). Jättespännande hur vi kan använda sinnliga intryck och verkligen ett ämne för spabranchen!

Nytt pris till Hotel Tylösand

Ett annat mail jag fick innehöll nyheten att Hotel Tylösand åter utsetts till Sveriges bästa och mest luxuösa spahotell! Det är den internationella branschorganisationen World Luxury Hotel Awards som utsett Hotel Tylösand till vinnare i kategorin ”Best Luxury Spa Hotel 2018”.

Hotel Tylösand har valt en modern spatolkning som gav utdelning.

Visst är det fantastiskt att ett svenskt hotell blir bästa lyx-spahotell 2018! Jag har ju precis varit där och kan intyga att det är bra, väldigt bra till och med. Samtidigt undrar jag hur en tävling som har sin gala i Bali kan utse ett spahotell i lilla Sverige till bästa lyxhotellet inom spa? Det framgick inte men jag tänker att de kanske menar ”bäst av svenska hotell i kategorin” (och att varje land har sin vinnare). Måste undersökas vidare!

En vinst som var köpt

Ett annat mail jag fick, kanske inte lika mycket slump, kom en dag före ovanstående från ett annat spahotells marknadsavdelning. Av dem fick jag veta att de som spahotell får mängder av mail och samtal från olika personer och företag som vill ha med dem i tävlingar. Och att man tydligen måste betala för att vara med.

Samma person berättade också att de testat att vara med i just ovan nämnda Luxury Spa Awards (som är en undersektion till World Travel Awards, WTA).

De blev uppmanade att dela ut enkäter till gäster, vilken de inte gjorde. Ändå vann de! De marknadsförde aldrig ”vinsten” då de inte tyckte det var seriöst utan snarare vilseledande…

Jag har inte den ekonomiska/tidsmässiga möjlighet att undersöka sanningshalten i allt detta (det får en betald, grävande kvällstidningsreporter göra) men stämmer det är det nästintill ett scoop. Kanske ska man som gäst vara lite kritisk och mer gå på word of mouth än fina utmärkelser…jag vet faktiskt inte, men frågan är intressant.

Det senare – word of mouth – eller i alla fall orden från min penna/tangenter – får ni mer av här på bloggen inom kort.

Tills dess, trevlig fredag på er!

2 thoughts on “Ett scoop inom spa – och sinnliga samarbeten

  1. Intressant att du tar upp det, har själv börjat fundera mycket på vad alla dom här topplistorna och awardsen grundar sig i, om det är branschens tyckande, gästernas upplevelse…eller rent av är ”prisutdelaren” som vill marknadsföra sig själv. Jag tror på det sistnämnda. Det är ju alltid kul att få utmärkelser, som när Momondo nominerade ALLA svenska resebloggar och i sin tur fick hundratals länkar tillbaka. Smart kommunikation! //Worldbytina.se

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier