Före – efter. Hu! Underifrån är verkligen ingen smickrande fotovinkel men den var egentligen tänkt för eget bruk… 😉

I måndags hade jag en riktig lyxdag med både hårvård och ett behandlingstest! Först var jag till frissan och fixade håret. Det blev ett rejält klipp och en ny lite kallare chokladbrun ton på håret. Nästa vårdande programpunkt denna lyxmåndag var en ansiktsbehandling på Babor Brand Store.

Babors flaggskeppsbutik ligger på Humlegårdsgatan i Stockholm. Maffiga skyltfönster skvallrar om de spatiösa inre ytorna (fördelade på två plan, butik på gatuplan och behandlingsdel en trappa ned), elegansen och de välfyllda hyllorna. Babor är ett märke med många produkter och linjer, faktum är att de lär ha hela 14 stycken. Som ni kanske minns var jag där på invigningsfesten i augusti men det hade ännu inte blivit av att jag bokat in mig på ett behandlingstest – förrän nu.

Rosor i doft och kopp

Direkt när jag kommer innanför dörren känner jag den, rosendoften. Mjuk, pudrig, betryggande. Rosen är ju Babors signum, det finns till och med en särskild Babor-ros. Den nästintill skrämmande elegansen (om man inte är van vid sådana här miljöer) rundas av med ett mjukt leende och ett vänligt välkomnande. Jag har haft svårt att komma fram när jag försökt boka in mig, både via mail och telefon, kanske är det detta som nu plåstras om. Men fullbokade verkar de inte. Online-kalendern hade gott om tider, lokalen ekar tom på folk.

Jag är tidig men har tänkt mig ett njuta av miljön, kanske bläddra i några tidningar (det där jag aaaaaldrig hinner annars när jag är på spabehandling). Men se det går inte. En trappa ner, där behandlingar utförs och där de har några flotta alcantaraklädda soffor för väntande kunder, huserar en växskötare som tydligen måste städa undan jord och verktyg först. Jag får vackert vänta. En våning upp. Med en kopp rosente i min hand…

Personalen fortsätter att vara vänlig och smidig (vilket varmt uppskattas) och jag blir guidad genom produkter och ytor. Eftersom tid finns frågar jag också om deras hudscreening, är den kostnadsfri? Kan jag få prova? Det går bra och snart sitter jag med huvudet inpassat i den futuristiska apparaten. En drös lampor slås på så att jag känner mig som en stjärna på scen inne i den lilla boxen men blundar snabbt vilket jag också ska. Ett par bilder tas på mitt osminkade ansikte (meningslöst att mejka sig om man ska på ansiktsbehandling) och jag och min guide vänder blicken mot en laptop bredvid.

Summeringen visar min huds status på en rad områden, bland annat porer, rynkor och pigmentfläckar som kan ligga under ytan och vara på väg upp utan att de syns idag. Lite läskigt faktiskt! Utifrån resultatet får man rekommendationer på både produkter och behandlingar vilket ju kan vara en bra vägledning om man vill nå resultat men inte vet vad man ska boka.

Nå, till slut fick jag i alla fall gå en trappa ner. Jag hann inte ens sätta mig i den där fina soffan dock innan jag kallades in av min terapeut…till Hamburg. Ja, jag vill minnas att det var så rummet hette. De heter efter de städer där butiker finns, bara Stockholm återstår. Det är duorummet som jag får veta fortfarande inte är färdigt. Det förvånar mig, ett halvår har ändå gått sedan de öppnade, men så får jag veta att det kan ha att göra med en sinande budget.

Helt by the book fick jag veta var jag skulle hänga kläder och lägga smycken, hur mycket jag skulle ta av mig och så vidare. Med en handduk mellan mig och terapeuten la jag mig sedan ner på den varma och mycket sköna ställbara ”stolsbädden”.

Ett behandlingstest börjar i samma sekund jag kliver innanför dörren…

Behandlingen jag bokat var kort, en 25-minuters quick fix för ansiktet (pris 495 kronor). I korta ordalag ingick följande: först rengjordes ansiktet, både med Babors unika 2-fas produkt Hy-Öl och en enzymrengöring. Därefter la min terapeut en djupt återfuktande ampull (älskar Babors ampuller! I mitt fall fick jag en superglow för lyster och fukt). På det fick jag sedan en ansiktsmask som penslades ut med ljuvligt synkrona och stillsamma tag…sååå avkopplande! Medan masken verkade fick jag en hand- och armmassage. Och innan vi var klara även en dagkräm samt lite ögonvård som grädde på moset!

Summering av mitt behandlingstest

Nu till mitt dilemma. Om jag ska börja peta i allt detta underbara och komma med synpunkter, eller bara tiga. Det var ju lyx helt klart, ändå så vet jag att personalen fått en tjock manual att följa på otaliga sidor. Så ambitionen har funnits – och finns säkert – att slipa allt intill perfektion. Och det är därför jag väljer att nämna i alla fall ett par saker (detta är ju trots allt Spabanken). När jag gör ett behandlingstest måste det bedömas, ur alla vinklar.

Välkomstritualen. Terapeuten håller en hand på bröstet, en på pannan/huvudet för att uppmärksamma och stilla andningen. Öka kundens närvaro. Men – även om tystnad är bra (så vi kan få lugn och ro) kan det också vara bra att se till att trycket på bröstet är synkroniserat med kundens andning. En kort instruerande fras som ”ta nu tre djupa andetag” hjälper. I mitt fall fick jag hålla andan och andades in samtidigt som jag fick ett tryck på bröstet och tvärtom. Istället för att terapeuten anpassade sig efter mitt andetag (eller instruerade mig) så fick jag försöka anpassa mig. Inte avslappnande.

Kittlande hårstrån. Att jag kom direkt från frissan (och riskerade att få klet i mitt nyfönade hår) var helt mitt eget ansvar. Men när man får ett sådant där tygband om ansiktet ni vet och det ändå sticker ut något som känns som kittlande hårstrån…hm…det blir ett irritationsmoment. Min terapeut sa att inget hår stack ut så kanske var det trådar vad vet jag, något var det i alla fall. Och när det for runt i det som smordes i ansiktet blev det störande.

Kalla händer. Min bädd var varm och gosig, jag också där i min sköna avslappning. När täcket lyftes och mina armar lyftes ut var jag inte alls beredd på att få en så pass, hm…, sval armmassage…cirkulationsökning i all ära men jag tror på förberedda temperaturskillnader, inte överraskningar – i alla fall inte under behandling när man är djupt avslappnad.

Slarvig avtvätt. Inte alls signifikativt för just denna spabehandling utan detta händer ganska ofta, att olika produkter som rengöring, mask etc tvättas av på ett mer ”sensoriskt vackert” sätt än effektivt. Det är kanske ingen fara. Produkterna är kanske designade att klara det, eller rättare sagt så att huden ska klara det. Men tänk er detta; när en skrubb eller rengöring noggrant masseras in över ansikte, dekolletage och ända bakom axlarna – och man sedan bara får en lätt svepning med en fuktad bomullstuss över huden innan nästa moment (okej då, en varm fuktig handduk användes också men det kändes ändå inte tillräckligt).

Jag blir stressad. Hallå – ska allt det där gojset verkligen stanna på min hud?! Är det verkligen bra? Jag vill ha hudgodis, inte rengöring och upplöst smuts kvar på huden UNDER ampull, mask etc… Nä, hm. Hemma sköljer jag huden så många gånger att barnen nästan kan simma fram i allt stänk på golvet efteråt. Jag vill inte ha en sämre nivå på rengöringen när jag är på proffssalong.

Jag hade också velat få veta lite om vilken inriktning jag skulle få vid behandlingens början, som en hudanalys. Som jag uppfattar deras quick fix för ansiktet kan den göras med fyra olika inriktningar; fukt, glow, lyftande eller SOS. Nu låg jag nyfiken och lite ovetandes, efteråt fick jag dock veta lite om vilka produkter som hade använts.

Fin avslutning med ljuvlig smoothie

Innan jag gick fick jag både passande produktprover och en underbart god smoothie som blev en fin avrundning och energikick. (Ändå kände jag mig väldigt uttorkad och törstig efteråt. Jag hade behövt vatten också. Jag måste komma ihåg att bära med mig vatten överallt vart jag än går, något jag brukar men det fallerar ibland lite beroende på vilken handväska jag väljer för dagen).

Mitt hjärta klappar lite extra för det varma omhändertagandet, och huden var verkligen återfuktad efteråt. Men trots hög nivå anser jag att njutningen kan finslipas flera snäpp till. Babor Brand Store har mycket att leva upp till, flaggskepp som de är. Såväl namn som den flotta interiören förpliktigar. Visst vore det härligt om detta, tillsammans med behandlingsupplevelsen, kunde gå hand i hand!

ps. Vill ni inte missa någon händelse, stor som liten, följ mig gärna på instagram (@spabanken)!