I måndags var jag på premiärfesten och den officiella öppningen av Babor Brand Store i Stockholm. Butiken där de även gör behandlingar ligger på Humlegårdsgatan 13, i vackra lokaler med stora fönster ut mot gatan. Behandlingsdelen ligger lugnt och avskilt en trappa ner.
Utanför låg inte röda mattan utrullad, utan rosa mattan! Strödd med rosenblad…efter att vi (jag hade med mig min väninna Denitsa) hade fått detta eleganta mottagande och varsin välkomstdrink i handen såg vi oss omkring i de maffiga lokalerna.
Att det är högt i tak gör att det känns luftigt och tjusigt. Färgerna går i neutraler, stilen är sober och ren, marmor möter betong. Till det kommer det sinnliga! Dofterna (när kunder väl börjar äntra butiken och fingra på proverna på bordet ”Play Lab” med uppmaningen Try me, test me, love me), musiken (Babor har till och med anlitat en ljudarkitekt – se bilden längre ner på vem… – för att skapa olika soundscapes – ljudlandskap – som ändras efter dygnets timmar) och förstås beröringen i behandlingarna.
Teknikhjälp för novisen
En fiffig anordning jag inte sett förut fanns också; Lift & Learn, där man (på sikt) ska kunna ställa ner vilken produkt som helst i hela butiken och få den ”tolkad” på en skärm. I dagsläget hade de endast hunnit läsa in ett fåtal produkter och vi testade med trotjänaren och Babor-kändisen ”Hy-öl”. Vips fick vi se en instruktionsfilm som visade hur den användes så att man förstod vad innehållet var till för. Smart!
Babors Treatment Lounge ligger som sagt en trappa ner. I trappan passerar man ett par hängande glasbollar med växter i, på nedre plan följs detta organiska inslag upp av hela väggar med mossa eller växter. Alla möblerna i loungen är specialdesignade och behandlingsrummen har döpts var i världen övriga befintliga Brand Stores ligger; Hamburg, Frankfurt, Berlin, Aachen.
Jag grämer mig fortfarande över att jag en gång för många, många år sedan blev medbjuden att följa med till huvudkontoret i Aachen – och inte kunde! Ve och fasa. Vilken chans jag missade. Snyft! Men som tur är finns nu alltså en riktigt fin Babor-oas här i Stockholm. Självklart måste jag dit för att testa en behandling ögonaböj! Mer om det längre fram.
VD-byte mitt i succé-peaken
Och apropå behandling. Jag fick ett kort snack med The Lady of the Hour minst sagt (eller kanske …”of the Week/Month/Year”!), Babors Sverigechef Ewa Goos. Hon berättade om en 120-sidig manual hon hade skrivit för att de som arbetar i butiken och terapeuterna ska veta precis hur kunderna ska bemötas. Spännande!
Ewa gick också precis före lanseringen av Babor Brand Store ut och meddelade att hon lämnar sin post, VD för Babor Sverige. Under de sex år hon haft tjänsten har Babor Sverige haft en genomsnittlig ökning av omsättningen på över 30 procent per år. Man kan verkligen säga att hon lämnar med flaggan i topp: med en nyöppnad flagship store som grädde på moset, dessutom landets första!
Ewa prisade ödmjukt sitt nätverk för slutresultatet med butiken, erkände det hårda arbetet under alla dessa år, sitt sug och längtan efter utveckling oavsett projekt samt att hon nu skulle försöka vila lite och få tid för eftertanke innan hon beslutar sig för vad hon ska göra härnäst.
Fest i ljumna sommarkvällen
På bakgården gick stilen i rosens tecken som ju är Babors signum. Det bjöds på DJ, tal, drinkar och snittar samt en himla massa trevliga människor! En hel del kindpussande blev det också, fraser i stil med ”nej men är du här”, skratt och mingel!
Innan jag lämnade festen hann jag också hälsa på Ewas efterträdare även om det hela inte var riktigt officiellt än. Ni lär få höra mer om Babor inom en inte alltför avlägsen framtid!