Ibland funderar jag över hur spabesökarna (ni och alla andra som går på spa…) vet hur och vilken spabehandling de ska välja? Menyerna kan vara långa, ibland omständiga och ofta med svåra namn som för en oinvigd är rena grekiskan.
Jag får också förvånansvärt sällan frågor om vilken spabehandling man ska välja, men jag tror inte det beror på att alla vet vilken de ska ta eller hur man läser en spameny…
Oavsett hur det ligger till (ni får gärna skriva kommentarer här nedan till detta inlägg om ni vill dela med er av hur det är för er) så tänkte jag komma med några korta råd.
Först och främst, om du bara gör ett enstaka besök på någon hudvårdssalong eller ett spa så tycker jag du ska satsa enbart på avkoppling. Antirynk, anticellulit eller anti-vad-som-helst får sällan någon större effekt av ett enstaka tillfälle. Bättre då att se till att du i alla fall får en timmes härlig njutning!
Samma sak om plånboken inte tillåter en hel kur med ett första och ett gäng återbesök; även om det kan vara kul att prova en viss behandling så är det nästan lite bortkastat, i alla fall om man förväntar sig bestående resultat.
När det gäller själva spamenyn så måste man ibland koppla på röntgensynen för att genomskåda alla roliga namn. Läs vad som ingår egentligen. Hur lång är behandlingen (vad verkar troligt att man kan hinna med?). Ibland står det exempelvis att massage eller något ryggmoment ingår och sen är det i själva verket 2-3 minuters lätt touch innan det är dags för nästa moment. Och inte att förglömma; fråga personalen! De måste kunna berätta vad en viss behandling innehåller. Du kan också berätta vad du önskar ha för effekt så kan de förhoppningsvis råda dig till rätt behandling.
Personligen gillar jag när en sak får ta lång tid istället för att man hattar mellan flera olika korta delar, men återigen – det beror förstås på vad man känner för och vilket syfte man vill att spabesöket ska fylla.
Slutligen, fundera på vad just Du behöver just den dagen, oavsett vilken behandling som är deras nyhet, som erbjuds till rabatt just då eller som ska vara extra trendig.