Proud with Passion – utbildning med personalen i fokus

arken_behandling_low
Kroppsbehandling på Art Garden Spa, foto: Arken Hotel.

Det kom ett mail med rubriken “personalen är vår styrka”. Jag klappade nästan händerna för det är ju precis det jag sagt i alla år – personalen är det viktigaste!

Även om det kanske verkade som om jag framförde kritik så var det av kärlek till alla spaterapeuter och det jobb de utför som jag skrev ”Spaterapeutens 10 budord”. Och av välvilja mot alla spabesökare därute som – om spaanläggningarna och deras terapeuter kan vässa de upplevelser de säljer – kan få upptäcka hur fantastiskt spa KAN vara när det är som bäst!

Enligt samma tankegångar har jag många gånger sagt att det faktiskt inte spelar någon roll hur många miljoner man har plöjt ner i tjusiga duschar och stilig design om inte terapeuterna håller måttet. För när man väl sluter ögonen och sjunker ner på sin massagebädd så är det terapeutens kunnande, känsla för att förmå kunden att slappna av och förmåga att hålla fokus på kunden och behandlingen som spelar roll. Man blundar och känner bara in det som sker. Är det bra, då seglar man därifrån på moln, lycklig…om inte, ja då blir man ingen biten spakund och branschen får svårare att överleva.

Mailet kom i alla fall från Arken Hotell & Art Garden Spa som berättade om hur mycket de värdesätter sin personal (smart!) och därför har skickat 120 medarbetare till New York – servicens mecka – för att snappa upp ett och annat. Tillbaka hemma har Arken sitt eget utbildningsprogram, Proud with Passion, deras egen kravmärkning på att leverera glädje och service utöver det vanliga. Namnet står för att hylla yrkesstoltheten och passionen för arbetet och nu uppmanar de alla att komma och testa om de håller måttet! 🙂

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier