Jag har just kommit tillbaka från ett frukostmöte i Gamla stan. Det var länge sedan jag åt frukost före klockan åtta på morgonen :-), men sådant är det härliga frilanslivet; varierande.

Idag ska jag försöka knattra för glatta livet, något jag inte hann med igår då jag mest styrde upp en krånglande dator och svävande reseplaner. Men först hinner jag med lite skvaller…

Ett varumärke måste vårdas, och allt räknas.

I helgen åt jag middag hemma hos min mamma. Det var länge sedan vi sågs och hon berättade om en resa till Sicilien hon hade varit på tidigare i höstas med en väninna. De hade rest med Solresor till ett av deras Eden Lifestyle hotell och väl på plats hade de fått en kupong att nyttja i hotellets spa. Inte en var, utan en, att dela på.

Kupongen gick att byta in mot en 30 euros-behandling och när väninnorna väl gjort upp det ekonomiska (det var ju lite orättvist att de inte fick en kupong var) så bokade de in sig på varsin fotbehandling. Väninnan som hade betalat med kupongen kom ut igen efter en kvart, men mamma som istället betalade kontant för sin var klar först långt senare.

Det verkade alltså som att kupongen inte var värd lika mycket som ”reda pengar” vilket jag tycker var ganska intressant. Att ge bort njutning till ett värde av 30 euro vid ankomst skapar förstås goodwill och en positiv känsla hos en nyligen anländ resenär, men om det visar sig att man inte fick särskilt mycket för det minskar ju chansen radikalt att gästen ska boka in sig på flera behandlingar.

Tänk om terapeuterna istället hade ansträngt sig extra mycket på just de här behandlingarna som var gratis, då hade säkert många gäster velat boka in sig på fler. Nu upplöstes istället goodwill-effekten och merförsäljningen uteblev. Något att tänka på för den som skapar liknande kampanjer i sin verksamhet. En god tanke räcker inte fram om inte innehållet och genomförandet också är bra.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier