Om mig i SHR’s medlemstidning

Imorse blev jag uppringd av SHR, Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, som även har många spaterapeuter bland sina medlemmar. De ville intervjua mig till sitt jubileumsnummer som kommer att handla om spa. Jag sa ja, och ni som får tidningen kommer att kunna läsa resultatet andra veckan i januari.

Det är nästan lite synd att min spabok ”Spaterapeutens 10 budord” är slut, annars hade jag kanske kunnat fånga upp tillräckligt många intresserade för ett omtryck i samma veva :-). Men föreläsningen som bygger på samma tema går alltid att göra. Bara hör av er om ni är intresserade av en kvalitetssäkring av era terapeuter för högre kundnöjdhet!

Såhär står det i faktabladet om boken:

Först kom föreläsningen, nu kommer boken som räddar er från att göra de vanligaste misstagen när det gäller service och kundbemötande inom spa och hud-/kroppsvård. Genom att undvika dessa fällor blir besöket en mer positiv upplevelse för kunden vilket inte bara gynnar terapeuten och salongen/spaanläggningen, utan även branschen i sin helhet.

Författaren Heidi Rovén, frilansskribent med bakgrund och erfarenhet från internationellt kvalitetarbete, har i boken ”Spaterapeutens 10 budord” sammanställt sina reflektioner från hundratals behandlingsupplevelser världen över.

Budorden handlar om vad terapeuten ska tänka på i sitt möte med kunden och tar upp alla steg från första mötet till avskedet. De kvalitetssäkrande tipsen, förmedlade i en lättsam ton och med konkreta exempel av vanliga behandlingssituationer, kan sedan enkelt tillämpas i den dagliga verksamheten. Texten varvas med humoristiska illustrationer av Malin Svedjeholm.

Idag kan jag känna att jag har så mycket mer att tillägga. Allt jag skrev i boken stämmer än, men jag skulle vilja skapa en ny dynamisk föreläsning om vad som händer därute i världen. Trender, behandlingar man satsar på i andra länder, tips och inspiration. Det finns så mycket spännande man kan göra och erbjuda sina kunder, från stort till smått och jag kan ofta känna att man här hemma sneglar allt för mycket på varandra och att man är rädd att ”göra fel” – eller beror det bara på brist på fantasi?

I mitt tycke får spa vara lekfullt, lite galet (ibland) och blir bara bättre om det är omtumlande och överraskande. Visst, det finns behandlingar och kurer där man gått för långt och där det blir så fånigt att man inte kan koppla av, men i det stora hela tycker jag inte man ska vara rädd för att i alla fall ha EN sådan udda grej på menyn. Om inte annat kommer det skapa en snackis om er salong/spa som gör att kunderna kommer – om så bara för att boka den vanliga klassiska massagen… 🙂

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier