Lika spaservice för alla?

Jag funderade nyligen på det här med service inom spavärlden. Har alla besökare rätt till lika service? Det självklara svaret borde väl vara ja, men jag är inte säker på att det fungerar så i realiteten.

Ta det här med första och sista spagästen till exempel. Har båda rätt till att möta ett lika fint och bra spa? Båda betalar väl ändå lika mycket i entréavgift (om sådan förekommer, annars lika mycket för sitt hotellrum)? Tyvärr är det nog dock så i verkligheten att den första spagästen för dagen möts av ett välstädat spa medan sista gästen inte gör det.

För en tid sedan satt jag i bastun på ett spa strax före stängningsdags, och det var allt annat än välstädat. I mitt tycke borde de inte släppt in någon i det skick som spat var. I bastun låg en trasig träbit från panelen på golvet, klinkerplattorna ute vid poolen var täckta av flera centimeter vatten på sina ställen (gissningsvis för att den som höll på att städa just hade spolat av det…i alla fall hoppas jag att det var därför annars har de problem med avrinningen…i vilket fall gjorde det golvet riktigt halt), använda handdukar låg i stora högar, skåpdörrar i omklädningsrummet stod och fladdrade åt olika håll och i duschen var det ganska grisigt. Dessutom var bastun avstängd. Jag fick sitta i dagens eftervärme.

Visst skulle man kunna tänka att ”går man till spat så sent, precis före stängning så får man skylla sig själv”, men samtidigt inte! Så länge spat är öppet för besök borde det väl vara i samma badbara och trivsamma skick oavsett när gästen dyker upp?

Jag förstår att detta kan vara svårt att följa rent praktiskt. Jag menar, vilken personal vill rengöra hela dagen, och särskilt strax före stängning innan den verkliga storstädningen. Och ändå. Lika service borde väl gälla för alla, oavsett om man är första eller sista gästen in.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier