Alla som sysslar med serviceverksamhet av något slag och säljer tjänster som mat, hotell – och spa – vill förstås locka kunder till sig. Vilka medel är då tillåtna?
Ett visserligen tillåtet sätt men mindre vinnande i långa loppet, är att krydda sanningen lite för att få det man vill sälja att låta lite bättre eller mer lockande.
Två händelser eller ska jag säga upplevda exempel på detta nyligen var dels på en restaurang, dels på ett spa (det känns inte nödvändigt att peka ut vilka det rör sig om, de flesta har säkert gjort något liknande vid något tillfälle).
1, Restaurangen lockade med parmabakelser med chèvre men serverade en parmarulle fylld med en kräm som det mycket väl kan ha varit chèvre i, men som inte alls var en bakelse. Det borde väl vara en bakad rätt som var bröd- eller smördegslik med parmaskinka och exempelvis med en skiva chèvreost eftersom ingen annan beskrivning framgick.
2, Spabehandlingen beskrevs som ett lerbad följt av en inpackning i sand men var ett vanligt vattenbad med ca en matsked pulver (torkad lera enligt terapeuten) följt av en ”vanlig” lerinpackning.
I det första fallet till och med erkände servitrisen att köket ändrat namn på samma rätt ett flertal gånger (när de hade kallat den parmalasagne hade hon protesterat). Jag påpekade att anledningen till att jag inte åt upp inte var att det inte smakade bra utan att jag var sugen på en bakelse med de beskrivna smakerna men inte en smetig parmaskinksrulle.
I det andra fallet hade jag verkligen sett fram emot den för mig helt nya upplevelsen av att få – vad jag föreställde mig var något slags sandbad. Det var verkligen därför jag hade valt och bokat just den behandlingen. Men så fick jag en – visserligen väldigt bra behandling som utfördes klanderfritt och var väldigt skön och bra på alla sätt och vis – men ”sanden” var lera. Sand och lera är faktiskt inte alls samma sak, och inom spabranschen där upplevelsen står i centrum känns eller upplevs sand och lera inte alls på samma sätt. Lera är vått och kletigt, finfördelat på ett sätt sand mixat med vatten aldrig skulle kunna bli. Sand är torrt och kornigt.
Vad blir effekten? Jo att kunden – jag i detta fall – blir besviken. Inte för att den service/tjänst man fick var dålig utan för att den inte motsvarade förväntningarna. Förväntningar som byggts upp av försäljaren/hotellet/spaanläggningen i syftet att locka lite extra men tyvärr så blir det bara fel…
Så, gå inte i fällan att sälja något ni inte kan stå för. Paketera inte i ord något som ni inte sedan levererar. Håll er till sanningen och ska ni frångå det givna löftet (i form av en beskrivning av en rätt eller en behandling i en spameny eller något annat) så gör det då istället åt andra hållet; infria kundens förväntningar och överträffa dem sedan.