Hur sociala medier blir ett framgångsrecept!

Det pratades mycket om sociala medier under Spadagarna. Flera föreläsare nämnde detta som den rätta vägen för spahotellen att marknadsföra sig. Jag har precis klickat in på alla medlemmars hemsida och kan konstatera att de flesta numera har en egen Facebook-sida, samt att många även använder twitter och har en egen blogg.

Nu är frågan, vem läser vad? Skrev de bra och jag var återkommande gäst på ett spa skulle jag nog följa deras blogg. Men inte om de som vissa skrev om lite ”vad som” ur sitt privata familjeliv och annat generellt. Jag vill läsa om deras spa, punkt!

Vidare så gillar jag gärna ett favoritspas facebook-sida (klickar på ”like”-knappen), men inte orkar jag klicka in på den i tid och otid för att se vad de skriver. Dels har jag inte tid, dels skulle jag glömma bort. Och vill jag veta vad som händer står det väl lika gärna på deras hemsida, eller? Dessutom känns det som att ”vad får JAG (=och alla andra gäster) ut av att bli en av deras fans”? Det är ju bara spahotellet som tjänar på att deras fanssiffra stiger.

Jag tycker det är rätt fånigt och meningslöst av ett spa (eller vilket företag som helst för den delen) att efterfråga att man ska bli fan om man inte erbjuder något i gengäld. Det kan vara en tävling, rabatt – eller som Varbergs Kurort: när jag i receptionen vid incheckningen klickade in på deras sida, gillade den och visade upp detta i mobilen så fick jag direkt ett papper med rabatter plus en handkräm fullsize av deras eget märke Spa*losophy! Det tycker jag var riktigt schysst och generöst!

– En liten passus om handkrämen…minst 90% av innehållet är av naturligt ursprung, avocadooljan som ingår är ekologisk. Extrakt av vit hibiskus ger vitaminer, mineraler och AHA. Doften är fräscht blommig och något exotisk. Känslan är rikt återfuktande och härlig! –

Faktum är att med en sådan schysst inställning blir man som gäst också direkt positiv inställd! Spahotellet visar att man som kund är värdefull och viktig, och därmed får man samma inställning tillbaka.

Jag tror att det ganska snart kommer att visa sig hos respektive hotell vilka som blir framgångsrika i sitt agerande via sociala medier och inte. Kunden är inte dum. Tid är en bristfaktor för många idag vilket gör att man som företag måste attrahera med något särskilt om man vill marknadsföra sig via sociala medier. Antingen intressant, relevant information som man uppdaterar ofta, eller särskilda erbjudanden. Ja, det är i alla fall vad jag tror! Vad tror du?

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier