På omvägar kom det till min kännedom att en läsare uppfattar min väninna som följt med på testrundor både en och två gånger (som jag också skrivit om här på bloggen), som ”snällare än mig”. Jag tyckte det var otroligt roligt! Och jag tar det som en ren komplimang och tecken på min professionalism, även om jag tror att det var menat tvärtom ;-).
Nu är det ju så att den här bloggen faktiskt inte heter Snällbanken, utan Spabanken och bygger på ett brinnande intresse för spa i alla dess former;
– på ett privat plan handlar bloggen om att få skriva om sådant som jag inte kan ta upp i artiklar och dessutom om att jag kan få ut mina tankar just i den stund jag går och tänker dem (vilket är oerhört tillfredsställande),
– på ett professionellt plan handlar det om att sprida information om sådant som kan vara av värde att snappa upp av branschen (i alla fall den delen av den som är intresserad av kvalitetsförbättringar och att utvecklas),
-på ett konsumentupplysande plan handlar Spabanken om att tjäna kunden, det vill säga upplysa om vilka ställen som faktiskt är värda ett besök och inte, samt tipsa om vilka behandlingar som är bra och när man ska göra vad och allt annat som kan höra spavärlden till.
Att vara snäll och stryka medhårs vinner ingen på (jo okej, möjligtvis jag själv då – alla skulle älska mig om jag bara log brett och slog ut med armarna och sa fantastico! åt allt jag såg); men branschen skulle inte tjäna kunden, och då kanske kunden inte skulle tycka det här med spa var särskilt ”fantastico” trots allt – och utan kund inget spa…
Det finns gott om sajter som bara skriver ”tjo tjim lyx och flärd” om allt som glimmar (och ibland även om det som inte skiner alls), som jublar över allt som är nytt oavsett kvalitet och nämner pressprover i samma löpande takt som de dimper ner i lådan. De går företagens ärenden tycker jag, inte kundens. Jag resonerar så att om jag går kundens ärenden så går jag även branschens – i det långa loppet. För att utvecklas krävs det att man ser sanningen i vitögat, lär av andra och varandra, och kanske får hjälp ibland att se hemmamiljön med fräscha ögon.
Att ägna sig åt kvalitativt tänkande är sällan populärt bland dem som ogillar förändring, men brukar välkomnas av den modige och framåtsträvande…