Att betygsätta ett spakök

Jag har haft mina åsikter om Upper House, men laga mat, det kan de! Foto: Heidi Rovén

Sitter och skriver en spaartikel och studerar samtidigt maten på alla våra fina spahotell i landet. Många av restaurangerna på de stora spahotellen jobbar med närproducerat, bönder och mejerier i närheten, olika köksfilosofier och kända kockar. Bra så, jag blir glad eftersom jag länge efterfrågat ett tydligare spakök. Jag vill känna samma glädje och inspiration när jag äter som när jag är i spat.

Mestadels är maten bra när man besöker dessa spahotell, ibland får upplevelsen en att nå trädtopparna, ibland hamnar man i nirvana! Men man kan också förvånas. Jag vill inte hänga ut någon men ett hotell som i övrigt strävar efter minsta detalj har nyligen serverat oss både en för sur dessert (och är det något en dessert ska vara är det väl söt?) och en som jag kan svära på var ren prefab.

En ouppmärksam, snorkig attityd eller bara brist på en vänlig attityd, kan tyvärr också sänka upplevelsen trots en i övrigt god matkvalitet. På samma sätt är vi mycket förlåtande när man kan förmågan att lyssna på ett önskemål och åtgärda ett fel.

Restauranger där maten har varit god men inte minnesvärd kan tyvärr inte heller komma ifråga när man gör ett urval. Livet kan tyckas orättvist, men är egentligen väldigt rättvist. Vissa har ”det” trots att kocken varken fått en utmärkelse, stjärna eller att ett känt namn står bakom menyn! Och ska man göra ett urval får man inte låta sig påverkas för mycket av fina namn och plaketter. Hur är det egentligen? Just när JAG var där? Det är ju ändå det enda man kan bedöma på.

Egentligen är det enkelt: log magen när man lämnade restaurangen? Mådde såväl kropp som sinne bra? Då har restaurangen lyckats!

One thought on “Att betygsätta ett spakök

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier