Ett par i vår bekantskapskrets berättade att de hade varit på Yasuragi Hasseludden. ”Jaha, vad kul!” svarade jag och undrade nyfiket vad de hade testat för behandlingar. Tjejen skruvade lite nervöst på sig inför mig och svarade: ”Njaaa…vi är ju inte så bra på det där med behandlingar…så vi tog varsin svensk, klassisk massage.”
Att åka ut till och ta in på det Japan-inspirerad spahotellet Yasuragi och inte passa på att testa något av deras unika behandlingar eller aktiviteter är ju ganska …synd. Minst sagt. Jag törs inte säga om de är helt ensamma i Sverige om till exempel klangmassage och färgterapi, men det är ju alltid ett extra plus att testa sådana här behandlingar i en fin miljö. För den som vill aktivera kroppen kan jag även rekommendera ett pass Zenergy med Yoshi Yukawa. (Jag hade förmånen att pröva på att träna detta för honom när han precis introducerat det i Sverige för många år sedan och skrev då också en artikel om det i Expressen.)
Hur som helst, tillbaka till svårigheten med att läsa sig igenom en gedigen spameny; vad beror detta på? Ska bara besökaren klandras för att vara feg och tråkig, eller kan menyerna utformas på ett sådant sätt att även den ovane spagästen guidas till att förstå och våga sig på att prova något nytt och okänt?
Jag tror inte Yasuragis spameny är svårare än någon annans men fenomenet är intressant och det är inte första gången jag hör om problemet. Även om alltfler idag lär sig om spa och har testat både det ena och det andra på resor världen över, så måste man ha i åtanke att första-gångs-besökaren och spanovisen också alltid kommer att finnas där. Och honom/henne vill vi ju inte skrämma bort, snarare kärleksfullt introducera, välkomna…
Helt klart ännu en utmaning för branschen alltså, att locka med nyheter utan att göra det svårbegripligt. Förmodligen är det också därför man ser att många spa idag väljer att skära ner, skala av och gå tillbaka till en kortare slags basmeny. Den utröttade spakunden klarar inte alltid av att ta beslut, utan vill göra det den kom för: släppa alla krav på beslutsfattande, koppla av och bli omhändertagen.