För den som lyckats missat det kan jag avslöja att jag förutom spa också är svag för kryssningar :-). Därför roade jag mig nyss med att surfa runt lite på nätet i jakt på intressanta fakta om dessa ämnen.
Jag hittade då en lista av Condé Nast Traveler på TOP CRUISE SPAS 2009. Med på listan finns två fartyg som jag kryssat med: Liberty of the Seas (95,2 poäng) och Seadream II (91,7 poäng).
Facilitetsmässigt skulle jag utöver dessa också vilja lyfta fram Aurea Spa hos MSC Cruises och deras väldigt fina så kallade ”thermal areas”, samt Samsara Spa hos Costa Cruises (till exempel Pacifica som jag var ombord på nyligen).
De har båda vackra mosaikklädda aromabastur, ångbastur och annat, mycket mer än man skulle förvänta sig ska finnas ombord på ett kryssningsfartyg. Dessutom har de stor andel asiatisk personal (vilket även är fallet ombord på SeaDream) som är mycket duktiga på behandlingsbiten.
Det jag tyvärr ogillar med många av kryssningsfartygens spa är att man blir utsatt för så hårda försäljningsstrategier som går ut på att de ska försöka sälja på dig en massa (svindyra) produkter, och behandlingarna är rätt så kostsamma de också.
En snabb titt på hemsidan till det företag som är ledande på Spas-at-sea, nämligen Steiner, visar att de spa där jag upplevt detta som obekvämt överensstämmer med vilka Steiner jobbar med…
Steiner är väldigt duktiga på att utbilda personal, skapa behandlingsmenyer och produkter (de har till exempel märkena Elemis och La Thérapie) men drillar personalen hårt när det gäller merförsäljning av produkter som är kopplade till den behandling man just tagit.
De rederier där jag inte upplevt att detta varit ett problem, som till exempel hos SeaDream och MSC, jobbar inte heller med Steiner (förutom ett spa hos MSC – nämligen det ombord på fartyget Musica).
I sommar kommer jag bland annat besöka MSC’s senaste tillskott till flottan; Splendida, när hon invigs i Barcelona. Självklart kommer jag då också försöka få möjlighet att testa spaavdelningen.