Tro och hopp är starka krafter

Att tro och hopp är starka krafter hos människan har i alla tider utnyttjats. Så även 2009. Varför jag började tänka på detta var för att jag stod framför badrumsspegeln och drog lite lätt i mitt ena kindparti. Drog upp, släppte, drog upp, släppte. Det var bara att konstatera att tiden även påverkat mig, trots alla krämer jag testar och smörjer mig med.

En av få som faktiskt ger utlovade, synliga resultat.

Föga förvånande men ändå en viss typ av ”bomb” att släppa i skönhetskretsar är det väl om jag uttalar mig och säger följande; jag tror inte på att det finns en kräm som kan lyfta huden till forna höjder.

Minska linjer ja, det tror jag. Trolla bort dem optiskt till viss del ja, det tror jag också. Jag tror till och med att det nog finns krämer som kan (ge sken av?) att fylla ut djupare linjer. Det har jag nämligen själv sett då min mamma testade Tri-Aktiline Instant Deep Wrinkle Filler – vips så var kråksparkarna borta!

Men att lyfta som vissa faktiskt påstår att de gör? Nja…ytterst tveksamt. (Skulle någon mot förmodan ha en sådan produkt och känna sig riktigt kaxig så för all del; skicka så ska jag testa med största välvilja och öppet sinne och rapportera ifall det är så att jag är motbevisad. Dock kommer jag även rapportera det eventuellt motsatta fallet! :-)).

Det intressanta som jag också kom på när jag funderade kring detta är att alla skönhetsmärken inte är skamlöst förljugna bovar. Nä, det finns fall då de inte kan säga hur bra de faktiskt är! Lagarna kring vad man får och inte får säga om en kosmetisk produkt förhindrar dem. Vissa saker får man till exempel bara påstå om produkten i fråga är ett läkemedel.

Så framkom till exempel att fallet var för Dove när de lanserade sin nya ”hairminimising deo”. Ställda, och med viss insnirklad otydlighet från presentatörerna förstod vi i den nyfikna samlade presskaran att produkten nog gjorde vad den lovade, ja kanske även lite till. Men de fick inte säga det.

Så var på er vakt, branschen är lika mycket en lek med ord som en kemisk verkstad. Hur man vet vad som är vad? Tja, säg det, men en dos sunt förnuft räcker långt. Och så kan man ju alltid testa, tro och hoppas!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier