Huvudet värker, halsen ömmar, öronen trycker. Och så hostar jag. Läge för att gå på spa? Knappast. Det var ju också därför jag tackade nej till det fina erbjudandet om ansiktsbehandling häromdagen. När jag själv föreläser om att terapeuten inte ska gå till jobbet sjuk och smitta ner sin kund, så kan ju inte jag riskera att smitta terapeuten! Det gäller att leva som man lär.

Hur många kunder och terapeuter som tänker likadant vet jag inte men jag hoppas förstås att var och en utgår från sitt sunda förnuft. Förutom smittorisker är det ju inte heller bra för egen del att till exempel ta en massage om man har en infektion i kroppen.

Till morgonteet bläddrade jag i senaste Vårdguiden. I artikeln Sommaren är här uppmärksammade jag rubriken Badhygien. Under den följde en lista med kloka råd som gäller både vuxna, barn, bassäng- och utomhusbad. Och så började jag fundera på detta med spa… Det är ju ingen större skillnad mot vanliga simhallar (annat än att det oftast är lite färre barn på ett spa då) – samma krav på badhygien gäller förstås.

På många spa utomlands får man börja med att fylla i en hälsodeklaration. Här ombord på fartyget Brilliance of the Seas.

I tider av konstiga influensor blir man ju ändå lite fundersam, och försiktig. Värmen och fukten i ett spa måste ju vara en ypperlig grogrund för all världens bakterier. Och som sagt, vi får ju hoppas att var och en känner tillräckligt med empati med sin omgivning och är tillräckligt ärlig för att avstå sitt spabesök om man känner på sig att kroppen inte är helt frisk. Men ändå, det kommer alltid finnas de som struntar i det (eller de som inte vet att de bär på något smittsamt).

Kanske blir ett framtidsscenario att man i receptionen före inträdet i själva badavdelningen får skriva under en hälsodeklaration först, där man intygar att man är frisk och inte haft några sjukdomssymptom den senaste tiden?

Med hot som resistenta bakterier och epidemier som sprider sig finns det all anledning att vara försiktig. Så, tänk till före. Håll på hygienen och visa omtanke mot andra – du kan själv tjäna på det nästa gång.

ps. Hälsodeklarationen jag fyller i på bilden handlar snarare om att företaget (Steiner) vill friskriva sig från eventuella klagomål så att inte kunden efteråt ska kunna beskylla spa’t för ovälkomna symptom eller effekter.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier