Många drömmer om att skapa egna spaprodukter, såväl mindre aktörer som stora hotellkedjor. Vissa startar dem också, med olika mått av framgång. Dharmazones hör till de mer lyckade koncepten där de från egna ekologiska serier som Möllevik och Sabi Sands tog sig in på företag som exempelvis Nordic Choice Hotels och Sats med företagsanpassade kroppsvårdsserier, vad som kallas private label.
En annan stor hotellkedja med spa är Comwell som startade en egen serie; Spalosophy. Innehållet var delvis ekologiskt och fanns/finns i två dofter (produkterna går fortfarande att köpa på nätet via den danska sajten Matas.dk).
Jag fick prover från första batchen som i och för sig var fina men doftade lite för mycket. Senare drog de ner doften så den blev mildare men ändå verkar det inte ha gått som de hade hoppats; när jag i somras besökte Comwell-hotellet Varbergs Kurort reades hela serien ut – den skulle upphöra.
Samma sak la jag märke till på Ystad Saltsjöbad när jag var där i juli i år; deras kroppsvårdsserie Moments of Happiness (för övrigt även deras slogan som man ser här och där, till exempel i botten av poolen!) reades ut i spashopen till fantastiska priser.
Jag var så häääär nära att köpa hela kitet, men efter att ha testat miniflaskorna på rummet avstod jag och gissade mig till anledningen till att de reades ut. Effekten var det väl inget fel på men i alla fall för mig så doftade de alldeles för mycket ”man”. Det kan i och för sig vara trevligt – på en man 🙂 – men jag vill inte dofta så. Alltså avstod jag.
Att starta en egen produktserie är lika komplicerat som spännande. Jag älskar sådana initiativ och all form av mångfald på maknaden, men det är inte bara effektivitet, doft och ingredienser att ta ställning till utan även priser, om man ska hålla en ekologisk linje eller inte, sätta sig in i lagstiftning och förpackningsalternativ.
Att veta vad man vill och knyta kontakt med en lämplig, seriös producent är en bra början. Och att kalkylera på förväntad försäljning och fundera över vilka kanaler man kan sälja genom. Räcker den egna förbrukningen till för att det ska bli lönsamt, eller behöver det kanske inte ens bli lönsamt; ser man ett tillräckligt syfte bara i de signaler som sänds genom att man har sitt eget varumärke? Oavsett vilket – varmt lycka till åt er som är modiga nog att försöka!