Frukostmask på Jiva Hill gav babylen hy

Idag har jag varit på visning av Grand Hotels nya spa i samarbete/delägarskap med Raison d’Etre! Men innan jag berättar om det känner jag att jag måste avsluta det jag ville berätta från min sparesa till Frankrike. Tidsbrist gjorde att jag inte kunde skriva så mycket som jag hade velat under själva resan, men jag ska kompensera det nu hade jag tänkt :-).

I lördags gick jag direkt från frukosten på Jiva Hill till spareceptionen för att få njuta av en ansiktsbehandling. Terapeuten verkade lättad över mina franskakunskaper och jag var glad över det fina behandlingsrummet och hennes proffsighet. Hon gick ut medan jag fick klä av mig och lägga mig ner på massagebritsen, som var inbäddad i fräscht turkosa handdukar som dessutom var uppvärmda. Jag la en av de varma handdukarna över mig och sjönk ner på bädden varifrån jag hade utsikt mot Jurabergen utanför…

Jiva Hill öppnade 2007 och ägs av ett svenskt par.

Efter en kort analys av min hy bestämde hon sig för att specialanpassa behandlingen, som utfördes med Carita-produkter. Ett av momenten hon utförde var den klassiska Carita-peelingen som jag faktiskt testat förut. Terapeuten beskrev den som en slags ”grynmask” (vilket passade väldigt bra, den både lät, doftade och kändes nästan som müslin jag just hade ätit till frukost faktiskt!) som skrubbades upp till en gummiliknande konsistens och till slut rullades av huden. Ganska ”skräpigt” blev det och handduksbyte var nödvändigt men efteråt måste jag erkänna att jag varit otroligt nöjd; hyn både känns och ser väldigt len och fin ut.

Efter ett par mysiga bybesök, slott och läckra måltider var det så dags att checka in på glamourösa Evian Royal Resort! Femstjärnigt, anrikt och mycket tjusigt – och så som jag skrev tidigare: överallt bokstäverna ”HR” vilket förstås fick mig att känna mig kungligt mottagen! Dock var det första rummet de visade in mig i ett rökrum (vad tänkte de på..?) så ner igen till receptionen för att byta rum och upp igen till en ny –rökfri – våning. Som tur var hade jag hela tiden någon med mig som bar väskor och pick och pack; en av fördelarna med lyxhotell! 🙂

En lustig grej med riktigt tjusiga hotell är dock att enkla önskemål ibland blir väldigt omständiga för dem att genomföra…När vi kom fram var jag nämligen otroligt hungrig. Jag hade 25 minuter innan jag skulle träffa hotellets pr-person så jag bad om att få upp en enkel smörgås till rummet. Den beställdes medan jag stod bredvid, frid och fröjd trodde jag, sen när jag bytte rum var ju även mackan tvungen att omdirigeras (nytt samtal) men så när jag kom upp på rummet (det rökfria) ringer telefonen och en man undrar om jag ville ha något att äta?! De har alltså inte ens börjat med min smörgås! Jag meddelade surt att det inte var någon idé längre eftersom jag hade 5 min kvar innan mitt möte, och fick gå ner hungrig till lobbyn igen…

Nu löste det sig i och för sig senare – 3 enorma mackor nådde mig till slut 🙂 de ville väl ta i för att kompensera, men jag kan ändå förvånas över just detta fenomen: hur de blir helt ställda och nästan slår krokben för sig själva på grund av sin höga servicenivå att en enkel macka liksom blir för svår att leverera…

Senare följde en riktig gourmetmåltid och som ni vet från tidigare inlägg, en läcker roomservice-frukost. Därefter tog jag mig ner till deras Spa Evian Source du Palace. Mer om det i nästa inlägg!

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier