Hetaste spatrenderna

Sitter du och surar för att du känner dig snuvad på mandelmassan, blåst på konfekten, lurad på fyllningen så att säga? Gör inte det, bot kommer här :-).

Ni som inte var på Spadagarna är förstås vansinnigt nyfikna på vad som egentligen sas under alla de diskussioner, föreläsningar och debatter som fördes. Tror jag det. Och så jag som seglade förbi det lite snabbt i förr-förra inlägget. Ni kunde ju inte veta att jag hade i bakhuvudet att återkomma till det.

Även om jag inte kan dra allt så tänkte jag i alla fall sammanfatta mina egna tankar här igen kring ämnena Framtidens Spa och Medical Spa.

Salve-in-Terra skapad av Paul Haslauer.

Framtidens Spa
I panelen; jag, Teo Härén (Interesting.org), Markus Aujalay (flerfaldig vinnare av olika Årets kock-tävlingar), Monica Risenius (chef på Raison d’etre) och Carina Billetun (spakonsult och VD Inspi AB).
När det gäller mina åsikter om framtida trender tror jag att vi kommer att se två inriktningar; den mer spektakulära som letar häftiga upplevelser där tekniken spelar en stor roll och den naturnära, avskalade och minimalistiska.

Den spektakulära kommer att handla om lysande manicker, pods som doftar och spelar musik, apparater som vaggar oss och lugnar. Men också mer aktiviteter och spa som inte bara bygger på lugn utan också stimulans. Exempel på detta är en tysk spaägare jag intervjuat som planerar ett rymdspa!

Avskalat och vackert på Mi Gullo Spa, Fjällnäs.

Den andra inriktningen tror jag kommer vara precis motsatsen; den helt avskalade som i och för sig har bad, bastu och behandlingar men i en ”oprålig” och icke påstridig omgivning. Dessutom kommer läget att vara viktigt för dessa spa; naturnära blir ett kriterie och oavsett om det är vinter eller sommar kommer man söka sig till dessa spa minst lika mycket för att vara ute som inomhus. Om havet alltid eller länge varit en ”trend” för naturnära spa blir bergen och fjällen nästa. Mäktiga och trygga; pulserande av långsam, nedtonad energi som kan lugna en stressad själ… Här får också allt ekologiskt sin självklara plats.

Andra trender blir att alltfler spa kommer förstå värdet av att ha en ”signature treatment” att profilera sig med, det vill säga det unika blir viktigare. Man skulle kunna säga att det blir en trend att inte följa en trend! Istället kommer allt fler hitta sitt eget uttryck och sin egen personlighet.

En trend jag också hoppas få se är att de olika delarna på ett spa (träning, restaurang, spa, hotelldel/relax etc) kommer att kommunicera och samverka i större utsträckning. Jag minns spahotellet på Gozo där ayurvedaläkaren som skulle avgöra mina doshor efter konsultationen ringde till kocken i köket och såg till att kvällens meny var specialanpassad för mig, och helt överrensstämde med min vata-pitta-profil! DET var imponerande.

Varje spa kommer också blir tvunget att tänka till, se över sin servicenivå och kvalitetssäkra sina terapeuter och behandlingar (kanske köpa min bok som ett led i detta arbete :-)). Kunden blir mer krävande och vill ha valuta för pengarna. I spåret av det ökade kundfokuset blir det lättare för kunden att förstå spa; behandlingsmenyerna bantas, förklaras bättre och byggs upp efter effekt/syfte.

Medical Spa
I den här paneldebatten satt jag, plastikkirurg Dr Charles Randqist, spachefen på Varbergs Kurort Carina Wallberg (där man nyligen börjat med s.k. fillers, tandblekning och olika laserbehandlingar) samt Kari Tveranger som står bakom mässan Health & Beauty Scandinavia.

Electa är en spasalong med gott om medispa-behandlingar, finns i både Stockholm och Helsingborg.

Jag var den enda som var emot att medispa-behandlingar tas in på spahotellens anläggningar. Jag är inte emot medispa-behandlingarna i sig, och kan förstå där det finns ett psykiskt lidande bakom som initierat beslutet att genomgå en estetisk korrigering, men spa för mig är ett samlingsbegrepp för en holistisk livsstil – med motion, kroppsvård, näringsriktig kost och vila – som syftar till hälsa, och där kan vi inte riktigt pressa ner utseendeförändringar även om det kan vara en kick för självförtroendet att se snyggare och yngre ut.

Om det startas en helt ny anläggning som tar beslutet att vara ett helt igenom medispa, så låt gå. Då vet gästen att dit åker man enkom för detta. Men att försöka integrera det på ett befintligt spa som har djupa kärnvärden av hälsa genom vatten, kurer och hälsobehandlingar – det tror jag kan krocka.

Ett exempel från det verkliga livet på hur viktigt det är att personalen är utbildad och tar ansvar för sina kundmöten:
Väninnan var på spasalong för att njuta av en ansiktsbehandling. Hemma hade hon lämnat man och småbarn. Hon skulle unna sig en stunds njutning i lugn och ro. Dessutom ville hon känna sig fin. Under behandlingen påpekar terapeuten (i tron att hon är serviceminded som kommer med den kompletterande upplysningen) att Väninnan kan bli av med rynkan mellan ögonbrynen med en botoxinjektion! ”VILKEN RYNKA???” tänkte Väninnan som aldrig hade lagt märke till denna ”defekt” i sitt utseende som terapeuten tydligen tyckte hon borde rätta till. Effekten blev att hon inte alls kunde slappna av, inte alls kände sig vacker efteråt utan på vägen hem från salongen stirrade in i varje skyltfönster efter den förhatliga rynkan hon inte själv någonsin lagt märke till. Förrän nu.

Ansvar och Omtanke, säkert extra utbildning står förhoppningsvis på agendan för de spa som väljer att ta in denna sorts behandlingar på menyn framöver.

One thought on “Hetaste spatrenderna

  1. Under Spadagarna 2012 på Yasuragi kunde man lyssna till en trendföreläsning av och med Stefan Nilsson. Här är en mycket grov sammanfattning.

    För det första såg han två huvudtrender; en gråtonad, nedtonad, avskalad och en sportig, energisk, superfärgad

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier