Det finns mycket korkad reklam. För att inte tala om produkttexter. Vad tror producenterna egentligen? Att vi är hur dumma som helst? Lyssna bara på den här texten som står tryckt på en flaska ”Vitaminwater Power-C drakfrukt (c+b)” från Coca Cola:
”Drakar är fascinerande. Ständigt på jakt efter en prinsessa att låsa in i nåt torn. Och deras diet på tappra unga män verkar göra susen. Du vet, drakar kan spruta eld och bita genom betong. Men vad ska vi vanliga människor göra för att få lite extra bett i vardagen? Att käka unga män känns moraliskt fel. En dryck med smak av drakfrukt kanske kan va nåt? Drakfrukt låter…mäktigt. Du kommer visserligen inte nysa svetslågor eller tugga betong efter några klunkar, men den psykologiska effekten av att dricka nåt som innehåller c- och b-vitaminer och oret drake ska inte underskattas.”
Vilket trams! Det låter som om de tryckt en dålig säljpitch direkt på flaskan. Inte ens en 12-åring hade svalt det där (varken text eller innehåll), ännu mindre någon äldre.
Jag begriper inte vad företagen tänker på när de väljer att säga något sådant om sin produkt?! Så drakar finns eller? Och eftersom man vill likna en (det vill man ju varje dag, man tänker ju sällan på något annat…) så vill man ju verkligen dricka en dryck med drakfrukt (…som är vadå för övrigt?) i, för det fattar ju alla att om de bara heter samma sak så blir ju effekten densamma (not).
Varför vill man nysa svetslågor och tugga betong frågar jag mig och så slutklämmen: de avslöjar utan att skämmas att innehållet av vitaminer bara har en psykologisk effekt!!! Någon drakfrukt innehåller drycken inte, däremot lite sötpotatis och morot. Den har smak av drakfrukt (alltså konstgjord essens) som inte är något vidare faktiskt.
Hjälp, minst sagt. Och jag måste tillägga: jag har inte köpt flaskan. Min sambo fick den som produktprov när han var i Globen på Melodifestivalen i lördags där drycken delades ut gratis. Kanske inte så konstigt; vem skulle vilja betala för den?
Drakfrukt är en dyr, äcklig frukt utan något direkt näringsfyllt innehåll.. däremot är den röd och rätt cool att se på! Texten låter som om en vuxen försökt skriva avslappnat och ”rätt”, en övervintrad reklamare utan inspiration eller kunskap… Antar att målgruppen är de som klunkar cola varje dag och skiter i sin hälsa – för vem annars dricker den? Hoppas du har rätt i att den inte går att sälja:-)
Ja, jag ger inte mycket för allt smaksatt vatten som säljs…visst, som alternativ till läsk kanske men inte om man vill dricka något nyttigt.