Tips för att hitta rätt spamärke till sin salong

Foto: Heidi Rovén
Receptionen/shopen hos Stockholmssalongen Spa By Us som tidigare hade Elemis men blev tvungna att byta när leveranserna dröjde. Nu har Elemis övertagits av Dermarome som kanske kan förkorta väntetiderna.

Spa-anläggningarnas eviga dilemma verkar vara vilket produktmärke de ska använda. Kraven är många och inte bara de uppenbara; att produkterna ska vara verksamma och dofta gott.

Terapeuterna vill också att förpackningarna ska se trevliga ut på hyllan i shopen, de får gärna komma med ett färdigt utbud av behandlingar (där leverantören står för utbildningen) och självklart ska de ligga bra i pris. Är märket välkänt menar många att det är lättare att sälja, samtidigt kan det vara en fördel att ha något unikt som känns nytt och fräscht.

Är salongen/spat ekoinriktat ska innehållet dessutom vara så rent som möjligt, gärna ha en certifiering/ekomärkning med hög trovärdighet samt att det är ett plus om förpackningarna är återvinningsbara och producerade av återvunnet material.

Samarbeten med Fair Trade eller något projekt som stödjer lokalbefolkningen i det land där örter och växtextrakt utvinns är förstås också positivt liksom ifall en del av vinsten går till något välgörande ändamål.

Till syvende och sist så måste det dagliga arbetet fungera för spat/salongen. En vanlig orsak som jag hör till att man byter ut sitt spamärke är att man inte får produkterna levererade i tid. Att vänta i veckor på produkter håller inte för ett spa – hur ska man kunna utföra behandlingar utan oljor och krämer?!

Något att tänka på för alla agenturer och leverantörer därute när ni ”raggar” nya märken att sälja in på den svenska marknaden. Se först till att ni kan hålla snabba leveranser, och kan stå för det ni lovar.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Spabanken på sociala medier