Rekrytering och arbetsvillkor inom spabranschen

Häromdagen kom det ett mail. Med avsändarens tillåtelse publicerar jag det här i sin helhet. Alla som har tankar kring detta får gärna kommentera.

”Grand hotel öppnar i september Stockholms mest påkostade spa. 100 miljoner lägger de ner på projektet. Denna vecka gick ett erbjudande ut till terapeuterna som har jobbat på Grand Hotels befintliga spa, i regi av Sturebadet. Terapeuterna erbjuds minimilön efter hotell och restaurantfackets avtal. Terapeuterna skall jobba till samma lön som någon som dukar av borden på Grand Hotels festvåning i helgen (utan att jag försöker göra narr av denna yrkesgrupp).

Om man inte investerar en krona i kvalité när man rekryterar terapeuter hjälper det inte att man lägger 100 miljoner i inredning och specialtillverkade produkter. Spaupplevelsen startar och slutar med det personliga mötet.

Med Grand Hotels brist på satsning och deras mycket sena rekrytering (det är begränsat hur många bra terapeuter de klarar få med på teamet och lära upp på de 8 veckor som återstår!) spår jag en mycket bristfällig ”guest experience” när spat slår upp dörrarna i september. Jag tror det är så man förstör ett spa till 100 000 000!

Jag undrar hur många kockar på Grand Hotels restaurant som kommer från McDonalds eller Sibylla?”

Samma person skrev sedan följande tankar om personalsituationen i spabranschen:

Spabranchen kom lite snett ut i början. De första spaterapeuterna som fick jobb i Sverige jobbade på hotell. Automatisk kom de in under hotell- och restaurantfacket. Sen, när ställen som t.ex Sturebadets terapeuter skulle organisera sig, hamnade de också under hotell och restaurant. Det finns inget fackförbund för terapeuter. Det är dock mycket få anställda inom hotell och restaurant som har samma krav på utbildning och lika hårda arbetspass som terapeuter.

Jag tycker om att jämföra oss med kockar: lång utbildning, högt tempo och man måste ALLTID prestera 100%. Oavsett vem som dukar ditt bord, serverar din mat eller hur tjusig restauranten är dekorerad – om fisken är kall spelar det liten roll!

Tyvärr har terapeuter blivit jämställda med studenter som jobbar extra som servitriser och diskplockare. Lägsta möjliga lön. Några ställen erbjuder bonusar för att behålla terapeuter som håller hög kvalité, men det tillhör undantagen.

8 thoughts on “Rekrytering och arbetsvillkor inom spabranschen

  1. Tack för blogg-inlägget!! Intressant ämne som ligger i tiden.
    Jag anser att som spa-terapeut presterar man mer om man har en lön som inte är i klass med studenters extrainkomst. Med andra ord: lite högre lön ger mer engagemang i sitt arbete. Sen finns det ju alltid ett tak för hur mkt lön som är rimligt, vilket inkluderar alla arbetsgrupper.

    En terapeut har oftast en bra utbildning (ämnet angående utbildningar inom spa-branschen finns det mer att diskutera om vid ett senare tillfälle) vilket ger något år i ”skolbänken”, men som utbildad inom detta område blir man rent ut sagt aldrig färdigutbildad. Det kräver att man sätter sig i skolbänken då och då för att uppdatera sig om nya trender och tillvägagångssätt vad gäller vissa arbetsuppgifter på ett spa. Fler utbildningar bör kräva bättre lön!

    För övrigt vill jag tacka dig Heidi för en informativ och inspirerande blogg!!!
    /Lisa

    1. Tack själv Lisa!

      Och visst, som inom alla yrkesgrupper borde bättre utbildning i bagaget ge högre lön, det motiverar till vidare utbildning vilket i sin tur leder till ökad kvalitetshöjning i branschen.

      Sen kan man ju skaffa sig ökad kunskap om ”mjukvaran” också vilket inte minst min bok innehåller; Spaterapeutens 10 budord! 🙂
      Men om jag inte missminner mig har du redan den…tycker jag känner igen ditt namn :-).

      Allt gott och vad roligt att du uppskattar min blogg!

  2. Vad tråkigt att läsa. Jag har både förstått/hört att det är ingen bra lön inom denna bransch. Vad är det här för spa? Hur kan det kostat så mycket? Något unikt måste det väl ändå vara?

    1. Hej! Sök här på bloggen, har skrivit om det tidigare. Kommer nog absolut att vara extra exklusivt eftersom det är inhyst i Stockholms flottaste (?) hotell…

  3. Du tog orden ur min mun: ”Jag undrar hur många kockar på Grand Hotels restaurant som kommer från McDonalds eller Sibylla?”
    Satsar man på kvalitet så kan man väl inte spara på det viktigaste av allt: terapeuten!

    Tack för en super-bra blogg! Den är verkligen unik!

    1. Åh tack… 🙂
      Dina ord värmer, jag blir så glad av kommentarer och att ni fina läsare där ute finner mina tankar läsvärda och givande!
      Kram.

  4. Åh vad glad jag blir att det är någon som vågar rota i denna fråga. Äntligen!

    Jag har själv jobbat som hudterapeut, och sedan spachef i 6 år- och har slagits med detta problem internt på det spahotell jag ansvarade för vid ett flertal tillfällen. Jag fick dock efter många grå hår, igenom att höja lönerna enligt engagemang och utbildning, vilket gjorde att alla på arbetsplatsen plötsligt blev ett helt oslagbart team. Vi hamnade från att vara ”världens minsta” lilla okända spa, på topp tio i norden i flera tidningar och det var fullt jämt! Vi gick från 2 terapeuter på heltid och 5 extra, till två heltider, fyra 75% och 20 extraanställda. Utan att investera en krona mer än skäliga löner och belöning för hårt arbete. Sen kom det in nya ägare, som lade ned x antal miljoner på anläggningen, men återigen valde bort kvaliteten i värdskap, tillgänglighet, flexibilitet och personal- och hamnade därmed långt ned på listan igen. De fick till och med tvingas stänga under hela veckan, och bara ha ”halvöppet” på helgen. Allt för att man trodde skalet spelade större roll än mjukvaran. Behöver jag säga att jag inte är kvar på arbetsplatsen idag? =)

    Underbart att detta lyfts, och kanske kan vi om några år få lite mer rättigheter och lyckats få till en egen oslagbar fackförening.

    Tack för ett toppeninlägg, och intressanta kommentarer därefter!

    1. Tack själv Sofia för din viktiga och väl formulerade kommentar!

      Det är lustigt för jag säger precis samma sak själv (och skriver det i min bok ”Spaterapeutens 10 budord” också, om du inte läst den finns den att beställa här via sidan), att det inte är ytan utan innehållet och terapeutens know-how, bemötande och service som till mestadel gör upplevelsen. När jag som kund väl sluter ögonen så är det jag och terapeuten och hans/hennes förmåga till att behålla fokus, närvaro och göra sitt jobb så bra osm möjligt som avgör min känsla. Med slutna ögon ser man ju inte längre designen, även om det så klart är uppskattat om miljön är fin och framförallt fräsch…

      Alla, oavsett yrkesgrupp, känner sig mer sedda, betydelsefulla och uppskattade om man jobbar för en skälig lön. Och är man uppskattad blir det ROLIGT att göra ett bra jobb!

      Vad jag vill säga är att jag stödjer dina tankegångar helhjärtat. Jag vill bestämt hävda att möte terapeut-kund är A och O.

Kommentera gärna

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spabanken på sociala medier